Artikel top billede

BlackBerry får stemmeopkald over Wi-Fi

Nyt software fra RIM gør det endda muligt at route en BlackBerrys opkald over Wi-Fi gennem virksomhedens PBX.

Computerworld News Service: Research in Motion løftede i går sløret for software, der tillader stemmeopkald over Wi-Fi på mobilproducentens BlackBerry-smartphone.

Softwaren med navnet BlackBerry Mobile Voice System 5 (MVS 5) forventes i handlen en gang i foråret. Der er endnu ikke offentliggjort nogen priser.

Med denne teknologi kan opkald fra en BlackBerry i et Wi-Fi-hotspot automatisk blive routet gennem PBX'en i opkalders virksomhed og derfra til opkaldsmodtageren hvor som helst i verden. Opkaldet vil på denne måde koste de langdistance-priser, som virksomheden har forhandlet med sit teleselskab.

Selv hvis en BlackBerry kører på et mobilnetværk, kan MVS 5 automatisk anmode opkalders virksomheds PBX om at begynde et langdistance-opkald over virksomhedens forbindelse og derfor til virksomhedens priser.

Udviklingen af denne software var ifølge RIM "ikke helt banalt".

Erhvervslivet har længe eftersøgt et sådant samlet opkaldssystem, der kan skære i omkostningerne og forbedre medarbejderproduktiviteten.

Systemet fra RIM er i første omgang sat op til at fungere sammen med softwaren Cisco Unified Communicaitons Manager og PBX'er fra Cisco, men virksomheden håber på at kunne tilføje understøttelse af PBX-løsninger fra også andre leverandører, fortæller Tom Goguen, der er vice president for produktledelse af enterprise-software.

Sikker data-vej

Der findes adskillige systemer fra andre leverandører, der også gør det muligt med stemmeopkald over Wi-Fi, heriblandt en service fra T-Mobile USA ved navn Wi-Fi Calling with MobileOffice. Goguen bemærker dog, at RIM's tilgang inkluderer Blackberry Enterprise Server med dens meget roste sikkerhed og administration.

"Det er en sikker data-vej for opkald ind i virksomheden," siger han.

"Alle andre løsninger på markedet er grundlæggende 'walled gardens', og mange kan ikke benytte Wi-Fi eller er virkelig svære at bruge."

Med en BlackBerry over Wi-Fi kan en medarbejders fastnettelefon og mobiltelefon ifølge Goguen have det samme nummer, hvilket indebærer, at det vil være muligt at benytte et enkelt, samlet voicemail-system og en enkelt adressebog og andre funktioner.

"Hovedsagen ved denne løsning er, at den er overvældende let at bruge … og vil forbedre produktiviteten," siger han.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere