Microsoft klar med ny preview af IE9

Microsoft løftede i denne uge sløret for den anden såkaldte platform preview-udgave af browseren Internet Explorer 9.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Efter planen er Microsofts næste Internet Explorer 9 ikke er færdig før om et år, men analytikerne forventer, at den interaktive tilgang med offentliggørelsen af udviklerversioner vil hjælpe til at fastholde udviklernes interesse i et browsermarked, der bliver mere og mere fragmenteret.

Microsoft gjorde det i denne uge muligt at downloade IE9 Platform Preview 2, som lover bedre ydelse og bedre understøttelse af standarderne. Virksomheden oplyser, at den nye udgave af IE9 scorer bedre resultater i WebKit.orgs test, SunSpider, end den første platform preview og er således blevet 117 millisekunder hurtigere. Microsoft arbejder også på at forbedre browserens interoperabilitet.

"Vi indgiver 79 nye test, hvilket bringer vores samlede antal test op på 183, for at sikre ægte interoperabilitet og for at opnå det mål, at udviklerne kan skrive den samme markup. Du har hørt det før: Vi elsker HTML5 så højt, at vi faktisk gerne vil have det til at fungere," skriver en talsmand fra Microsoft i en pressemeddelelse.

Microsoft løftede i marts sløret for den første platform preview-udgave ved MIX 10 og lovede samtidig at fortsætte med at levere udviklerversioner hver ottende uge. Denne udgave kommer cirka syv uger efter den første, hvilket antyder, at det er vigtigt for Microsoft at holde udviklerne interesserede i platformen, mener Sheri McLeish, der er analytiker hos Forrester Research.

"Det er en iterativ proces, og det endelige produkt udkommer ikke før om et års tid. Men hvis det lykkes Microsoft at fastholde den offentlige opmærksomhed og sørge for, at udviklerne eksperimenterer med produktet, så genererer og vedligeholder det interessen," vurderer McLeish.

Det er også muligt, at virksomheden vil fremskynde udgivelsen i betragtning af det stærkt konkurrenceprægede browsermarked, hvilket er relativt nye vilkår for Microsoft. Nye data for april fra NetMarketshare viser, at alle versioner af Internet Explorer tilsammen udgjorde omtrent 60 procent af browsermarkedet, mens Firefox stod for knap 25 procent.

En million mennesker graver

Andre konkurrenter såsom Googles Chrome og Apples Safari udgjorde henholdsvis næsten syv procent og omkring fem procent. Mens Microsoft således stadig fører, har virksomhedens browser støt mistet markedsandele, og der er fortsat "stærk konkurrence i horisonten," siger Sheri McLeish.

"Påvirkningen fra Google, browservalgskærmen i Europa og Apples fremmarch gør det alt sammen sværere og sværere for Microsoft at vedligeholde disse meget brede marginer af markedsandele," forklarer hun.

"Når man samler alle de versioner af IE, der på nuværende tidspunkt er på markedet (EI6, IE7 og IE8), så dominerer Microsoft stadig. Men Microsoft sigter efter at få IE9 ud og så få lagt alle disse andre versioner på hylden."

Forresters data viser, at alle versionerne af IE, der i dag er på markedet, tilsammen udgør en markedsandel på mere end 70 procent, mens de to sidste versioner af Firefox udgør 20 procent. Chrome sidder også ifølge Forrester på omkring syv procent, mens Safari ikke engang skraber en procent sammen.

Forresters data over browseranvendelse er baserede på over 90.000 månedligt besøgende på Forrester.com. En spørgeundersøgelse af 115 beslutningstagere inden for samarbejde og produktivitet viser, at 60 procent af disse 115 respondenter mener, at Internet Explorer er bedst til at sikre, "at forretningskritiske enterrpise-applikationer fungerer."

"Med disse udgivelser får Microsoft udviklerne til at prøve virksomhedens produkter, hvilket i sidste ende hjælper dem til at sende et bedre produkt på markedet," vurderer McLeish.

"En virksomhed på Microsofts størrelse har mulighed for at få en million mennesker til at grave i sine applikationer, og det er frugtbart."

Oversat af Thomas Bøndergaard

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil