Microsoft kritiserer Google Docs' support

Google forsvarer supporten af sine webapplikationer, mens krigen på ord fortsætter.

Artikel top billede

Computerworld News Service: Microsoft lod i går en kritisk bemærkning falde om konkurrenten Google, mens virksomheden fremhævede sin egen support til Office 2010.

I et blogindlæg mandag argumenterer leder af Microsofts kundeservice og support, Barbara Gordon, for, at hendes virksomheds supportløsning uden tvivl slår Googles.

"Lanceringen af Office 2010 tidligere på måneden mindede mig om, hvor stor en forskel den faktisk udgør," skriver Gordon.

"Hvornår ringede du sidst til Google for at få hjælp til at gendanne et mistet Google-dokument? Var du overhovedet i stand til at finde et nummer at ringe til? Mit gæt er: Nej. Google leverer simpelthen ikke det niveau af service."

Gordon fortsætter med at prale med Microsofts forskellige supporttilgange heriblandt bruger-til-bruger-support via webfora, support over telefon eller e-mail samt udrulningsteknologier til store virksomheder.

Google tilbyder dog en række supportløsninger til betalende Google Apps-kunder, der inkluderer support over e-mail og telefon samt webfora og online-opsætningsvejledninger. Google svarer ifølge Google App-sitet på e-mail-supportanmodninger i forhold til de fleste slags problemer inden for én arbejdsdag.

Forbrugere og virksomheder, der benytter den gratis version af eksempelvis Google Docs, kan læse online-vejledningerne eller efterlade et spørgsmål på den relevante webapplikations webforum.

Google afviser at reagere på Microsofts påstande med modpåstande, men virksomhedens talsmand bemærker, at der findes forhandlere, der leverer højere niveauer af support inklusiv slutbruger-support af Google Apps. Da prisen for Google Apps Premierudgave kun er 40 euro eller knap 300 kroner per brugerkonto per år, kan man som virksomhed købe sig til ekstern support fra en forhandler og alligevel ende med at betale mindre, end for hvad Microsoft tager for hver Office-licens.

Talsmanden fra Google giver dog igen på Gordons bemærkning om mistede Google Docs-filer. Her fremhæver han, at Google laver backup af alle dokumenter - også de, der gemmes af Google Docs - på flere forskellige datacentre. Argumentet om filer, der kan gå tabt, tilføjer han, er "morsomt," da dette kun er et problem ved klient-baseret software såsom Office, hvor dokumenter gemmes lokalt.

Der har nu i månedsvis været konfrontationer mellem de to giganter. I maj sparkede Googles enterprise product management director, Matthew Glotzbach, gang i den offentlige krig på ord ved at opfordre virksomheder til at glemme alt om at opgradere til Office 2010 og i stedet benytte Google Apps.

"Google Docs gør Office 2003 og 2007 bedre," skrev Glotzbach dengang.

Microsoft svarede igen dagen efter ved at hævde, at Google Docs integration med Office er underlegen i forhold til Microsofts egen onlineløsning, Office Web Apps, der kom på banen tidligere på måneden.

Google og Microsoft har også været oppe at toppes over rygterne om, at Google dropper Windows på sine medarbejderes pc'er på grund af sikkerhedshensyn. Denne påstand karakteriseres dog af adskillige eksperter som i bedste fald upålidelig og i værste fald direkte falsk.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S