Af Malene Grouleff, IDG Online
Mellem ti og tyve procent af Telias kunder i Danmark har fået et brev fra selskabet, fordi Telia kan se, at de ikke taster 1010 på deres telefon. I brevet bliver kunder bedt om at tage stilling til, om de vil gøre brug af Telia fremover. Og Telia tolker intet svar fra kunden som en afregistrering.
Selskabet skriver blandt andet i brevet:
" Er du ikke interesseret i at skifte til Telia 1010-autmatisk, går vi derfor ud fra, at du ikke ønsker at være Telia 1010-kunde hos Telia. Medmindre vi hører fra dig inden d. 1.10, vil vi derfor opsige din Telia 1010-tast selv aftale."
Passive kunder er dyre
Direktør for Telia Telecom, Per Erik Ängman, ser det som en stor fordel for selskabet at komme af med sine inaktive kunder, fordi det kan komme de aktive kunder til gavn.
- Vi spilder penge på at skrive, maile og ringe til kunder, som ikke er interesserede i at bruge Telia 1010. Det går ud over kvaliteten i den service, vi yder vores trofaste kunder, siger Per Erik Ängman.
Selvom svarfristen på brevet endnu ikke er udløbet, vurderer Telia, at en del navne vil blive slettet i selskabets kundedatabase.
De kunder, der har reageret på brevet, har stort set alle valgt at gå over til automatisk forvalg hos Telia. Det var netop også målet med at kontakte kunderne. Telias erfaring er nemlig, at kunder, der ikke selv skal huske at taste 1010 mere, øger deres forbrug hos Telia.
Selvom ordlyden i brevet kunne forståes sådan, at Telia kun vil beholde de kunder, der vil melde sig til automatisk forvalgskode, er der dog stadig mulighed for også at taste 1010 selv.
Passive kunder koster ikke Tele2 noget
En af Telias konkurrenter på det danske marked, Tele2, har også set på sine statistikker over kundernes forbrug for at finde frem til passive eller meget beskedne brugere af 1001. Dem har der vist sig at være en del af. Og alle disse har modtaget et brev fra Tele2 med opfordring til at tilmelde sig 1001 automatisk.
Tele2s mål med brevet er dog udelukkende at lokke flere kunder til den automatiske løsning. Ingen kunder bliver slettet, medmindre, de selv beder om det.
- Kunder, der ikke bruger 1001 mere, belaster ikke vores systemer. For så længe der ikke er noget forbrug, sender vi heller ikke fakturaer ud, siger Tele2s salgs- og marketingdirektør, Viggo Janum.