Af Malene GrouleffDette er en trist historie om en strunk hane, der som tiden gik, mistede fjer efter fjer og til sidst måtte lade livet. Fortalt i direktørsprog handler den om recession, strategiskift og omstrukturering.
Koncerndirektør i Grey Danmark, Carl Erik Kjærsgaard beskriver årsagen til lukningen af Grey Direct & Interactive Århus sådan her:
- Timingen i det her samarbejde har ikke været fantastisk. Vi beklager over for både medarbejdere og kunder, at det ikke lykkedes.
For blot ni måneder siden så det anderledes lyst ud. Da eksisterede der et velkørende webbureau i Århus med 22 ansatte. Det hed M3 Multimedia Management og var ejet af Preben Mejer, venturekapitalist og udviklingsdirektør i Tele Danmark. Men M3 gav Preben Mejer for meget stress; Han ville sælge. Forud for salget blev otte af M3s medarbejdere fyret.
Hurtigt flere fyringer
Køberen blev verdens 6. største reklamebureau, Grey Global Group. Hvor stor en check, der skulle skrives, holder parterrne fortsat hemmeligt. Men ifølge dagbladet Børsens kilder tjente Preben Mejer 20 millioner kroner på at skille sig af med sine aktier i M3.
M3 blev lagt sammen med Greys Århus-selskab, Direct & Interactive. Nu var de 35 kolleger, der tilsammen havde kompentencer på feltet internet og markedskommunikation. Men allerede efter to-tre måneder fik de kedelige kurver i branchen ledelsen til at fyre: En snes ansatte fik prikket.
Dårlig timing
Faktum er, at selskabet lukkede og slukkede den 1. oktober 2001.
Det bekræfter koncerndirektør i Grey Danmark, Carl Erik Kjærsgaard, men han mener ikke, at dræningen af teknisk afdeling eller manglende strategi er årsagerne. Han peger i stedet på markedsudviklingen.
Lukningen af Direct & Interactive i Århus betyder ikke, at Grey helt opgiver det marked. Ifølge Carl Erik Kjærsgaard bliver aktiviteterne videreført i andre Grey-enheder i henholdsvis Århus og Odense.
- Basalt set handler dette strategiskift om, at markedet bevæger sig mod konvergens. Vores mål var og er at lave dialogforretning med både online og offline kompetence. Markedet eksisterer stadig, så nu flytter vi aktiviterne over til de, der arbejder i det felt, siger Carl Erik Kjærsgaard.
Men hermed er historien ikke helt slut. Den har fået en udløber i Viby syd for Århus. Her sidder de tre afhoppede medarbejdere fra Direct & Interactives tekniske afdeling. De har født selskabet Injection, som vil fokusere på content management systemer og intranetudvikling.