På trods af stort anlagte markedsføringskampagner og medie-events for Microsofts nye styresystem Windows XP går der lang tid, før styresystemet opnår stor udbredelse. Det mener Microsofts økonomidirektør, John Connors, der sammenkæder udbredelsen af Windows XP med det generelle salg af pc?er.
- Vi har forsøgt at være realistiske omkring forventningerne til vores nye produkter. En stor udbredelse af Windows XP afhænger i virkeligheden af, hvornår konsumentmarkedet for pc?er igen skaber positive vækstrater, siger John Connors.
Ifølge Microsofts egne vurderinger vil pc-salget være uændret eller sågar falde i indeværende regnskabsår. Derfor forventer Microsoft, at Windows XP først formår at få fodfæste i desktop-pc markedet, når økonomien genvinder sin styrke.
Den langsigtede strategi for Windows XP kommer også til udtryk ved, at Microsoft opfordrer sine erhvervskunder til at fuldføre eventuelle opgraderinger til Windows 2000, der for tiden genererer den største omsætning blandt Microsofts styresystemer.