Nokias topmodel fuld af fejl

Forhandlere i hele Norden protesterer over Nokia 6210-modellen. Den er fuld af fejl, klager de. Danske Telekæden mener, at Nokia opfører sig arrogant - og indirekte har påført firmaet et tab på et seks-cifret beløb.

Én ud af fem af luksus-telefonerne 6210 fra Nokia er så fulde af fejl, at de skal repareres, inden de kan bruges. Det fastslår den danske mobilforhandler Telekæden, der mener Nokia opfører sig arrogant over sine partnere.

? En stor del af telefonerne virker ikke, og det skaber store problemer for vores erhvervskunder. Og Nokia gør ikke noget. Det er utroligt arrogant, siger Rolf Ovesen, der er direktør for forhandlerkæden Telekæden.

Sønderlemmende kritik

Telekæden har solgt 20.000 eksemplarer af telefonen, og fejlen på hver femte telefon koster omkring 80 kroner at få bragt i orden.

Kort sagt, har fejlene foreløbig kostet Telekæden et sekscifret beløb, som går ud af forhandlerens egen lomme.

Kritikken kommer, efter at forhandlere i Norge også er kommet med en sønderlemmende kritik af Nokias mobilmodel. En del af de fejlbehæftede telefoner er lånemodeller, som skal erstattes med det samme ude hos virksomhedskunderne.

Nokia selv har hidtil ikke villet anerkende, at der er noget galt med mobil-modellen, så Telekæden har leveret en del erstatningstelefoner for egen regning.

? Vi har talt med Nokia flere gange om problemet med at få leveret erstatningsmodeller, siger Rolf Ovesen.

Han har nu fået at vide fra Nokia, at selskabet vil gå ind i en dialog for at løse problemet.

Afviser kritik

Den skandinaviske informationschef for Nokia Mobile Phones, Karin Sternius, stiller sig imidlertid uforstående over for, at der skulle være så mange fejl på telefonen 6210. Nokias interne rapporter viser noget andet.

Hvor høje fejlprocenter Nokia oplever på telefonen, vil Karin Sternius dog ikke ud med til offentligheden.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S