Teleselskaber afkræves svar om nummerflytning

Telestyrelsen forlanger nu en udtømmende forklaring på, hvorfor det ikke kan lade sig gøre at flytte sit mobiltelefonnummer til et andet selskab uden store forsinkelser. Teleselskaberne skal svare senest på mandag.

Efter længere tids polemik med teleselskaberne kræver Telestyrelsen nu en endelig forklaring på, hvorfor det skal være så besværligt for forbrugerne at flytte et mobilnummer fra et selskab til et andet.

Senest på mandag klokken 10 skal Telestyrelsen have svar fra de 10 mobiloperatører.

Teleselskaberne er forpligtet til at sikre, at enhver mobilkunde frit kan råde over sit eget telefonnummer og flytte det rundt mellem de enkelte selskaber.

Nummerflytningen kan godt lade sig gøre, men hidtil kun med meget voldsomme forsinkelser.

Operatørerne har tidligere beklaget sig over, at det er en meget kompliceret proces at overflytte et telefonnummer til et konkurrerende selskab.

Allerede forsinket en gang

Som udgangspunkt skulle nummerflytningen have været mulig siden 1. januar 2001, men branchen fik overtalt politikerne til at skubbe fristen til den 1. juli sidste år. Så skulle det til gengæld være muligt at opnå en perfekt teknisk løsning, lovede teleselskaberne dengang.

I december lovede Telekommunikationsindustrien, der er en brancheorganisation for teleselskaberne, at medlemmerne nu havde fundet fejlene i systemet, og at de senest ville være løst i midten af januar.

Den frist er nu overskredet, men alligevel står i tusindvis af mobilkunder i kø for at få flyttet deres telefonnummer.

FAKTA:

Disse selskaber skal svare Telestyrelsen inden på mandag:
? Telia
? TDC
? Telmore
? Song Networks
? Dublyooh (TelePassport)
? Tiscali
? Debitel
? Sonofon
? Orange
? Tele2


Telestyrelsen har derfor i dag, torsdag, faxet et fire sider langt brev til de 10 operatører, og budskabet er klart: Se at overholde loven og få nummerflytningen til at virke!

I brevet forlanger styrelsen besked om følgende forhold for hvert enkelt selskab:

● Hvor mange bestillinger om nummerflytning (hvor selskabet skal afgive et nummer til et andet), der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet.

● Hvor mange bestillinger om nummerflytning, der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet, fordelt på de selskaber, der skal modtage numrene.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 13. januar.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 3. januar.

● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 23. december sidste år.

● Derudover forlanges en redegørelse for, hvorfor det ikke er muligt at flytte numrene inden for tidsfristerne.

● Og en redegørelse for, hvad selskabet har tænkt sig at gøre for at løse problemet.

● Og endelig en tidsplan for, hvornår problemerne kan ventes at være endegyldigt løst.

Relevant link

Telestyrelsens brev til mobilselskaberne

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job