Efter længere tids polemik med teleselskaberne kræver Telestyrelsen nu en endelig forklaring på, hvorfor det skal være så besværligt for forbrugerne at flytte et mobilnummer fra et selskab til et andet.
Senest på mandag klokken 10 skal Telestyrelsen have svar fra de 10 mobiloperatører.
Teleselskaberne er forpligtet til at sikre, at enhver mobilkunde frit kan råde over sit eget telefonnummer og flytte det rundt mellem de enkelte selskaber.
Nummerflytningen kan godt lade sig gøre, men hidtil kun med meget voldsomme forsinkelser.
Operatørerne har tidligere beklaget sig over, at det er en meget kompliceret proces at overflytte et telefonnummer til et konkurrerende selskab.
Allerede forsinket en gang
Som udgangspunkt skulle nummerflytningen have været mulig siden 1. januar 2001, men branchen fik overtalt politikerne til at skubbe fristen til den 1. juli sidste år. Så skulle det til gengæld være muligt at opnå en perfekt teknisk løsning, lovede teleselskaberne dengang.
I december lovede Telekommunikationsindustrien, der er en brancheorganisation for teleselskaberne, at medlemmerne nu havde fundet fejlene i systemet, og at de senest ville være løst i midten af januar.
Den frist er nu overskredet, men alligevel står i tusindvis af mobilkunder i kø for at få flyttet deres telefonnummer.
| FAKTA:
Disse selskaber skal svare Telestyrelsen inden på mandag: |
Telestyrelsen har derfor i dag, torsdag, faxet et fire sider langt brev til de 10 operatører, og budskabet er klart: Se at overholde loven og få nummerflytningen til at virke!
I brevet forlanger styrelsen besked om følgende forhold for hvert enkelt selskab:
● Hvor mange bestillinger om nummerflytning (hvor selskabet skal afgive et nummer til et andet), der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet.
● Hvor mange bestillinger om nummerflytning, der endnu ikke er færdigbehandlet af selskabet, fordelt på de selskaber, der skal modtage numrene.
● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 13. januar.
● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 3. januar.
● Hvor mange af disse bestillinger, der er modtaget før den 23. december sidste år.
● Derudover forlanges en redegørelse for, hvorfor det ikke er muligt at flytte numrene inden for tidsfristerne.
● Og en redegørelse for, hvad selskabet har tænkt sig at gøre for at løse problemet.
● Og endelig en tidsplan for, hvornår problemerne kan ventes at være endegyldigt løst.
Relevant link