Telia Stofas kunder har fået nok

En forening af Stofanet-kunder har i anledning af Telia Stofas varslede prisstigninger på 50 procent skrevet et vredt oplæg til teleselskabet. Foreningen mener ikke, at kunderne får valuta for pengene.

Nu kan det være nok, mener Landssammenslutningen af Stofanet-brugere, Run2Net, der fredag udsender et vredt oplæg til Telia Stofa.

Foreningen mener ikke, at den bliver taget seriøst og stiller sig uforstående over for prisstigninger på 50 procent for størstedelen af Stofas 60.000 kunder.

- Problemet er, at vi ikke får nogen merværdi for den bratte prisstigning. Der sker ingen udvikling i deres produkt, selvom vi gennem lang tid er kommet med forslag til forbedringer, siger Tony Reinkvist, der er næstformand i Run2Net.

Run2Net, der har lokalkontorer i alle danske byer med Stofanet, har siden stiftelsen i maj 1999 haft et tæt samarbejde med Telia Stofa.

Men foreningen er efterhånden træt af, at Telia Stofa ikke reagerer på den kritik, der kommer fra brugerne.

- Vi føler, at de stikker os blår i øjnene og blot holder møderne med os for at holde os i ro. De problemer, vi fremhæver i oplægget, der kommer i morgen, har jo eksisteret i lang tid, siger Tony Reinkvist til Computerworld Online.

Udover de bratte prisstigninger handler oplægget om dårlig support, svingende hastighed og udfald på internetforbindelsen samt manglende kvalitetsgaranti.

Herudover er man i Run2Net også fortvivlede over, at Stofa ikke har kunnet levere ekstra ydelser, såsom flere email-adresser, en gameserver, et chatforum og bedre service.

Altsammen ydelser, som ikke er varslet i forbindelse med prisstigningerne.

Vil vende underskudsforretning

Fra 1. marts hæver Telia Stofa maksimumtaksten fra 200 til 300 kroner om måneden. Samtidig stiger trafikgrænsen fra fire til fem gigabyte, før der skal betales pr. megabyte.

Hvis man surfer for under 50 megabyte om måneden, falder taksten fra 60 til 50 kroner. Men prisstigningen rammer hovedparten af Telia Stofas internetkunder, indrømmer Telia Stofas direktør, Ole Simonsen overfor Fyens Stiftstidende.

- For en stor del af kunderne er det en ret markant forhøjelse, og selvfølgelig vil nogle være utilfredse. For omkring en tredjedel vil det betyde et prisfald, men jeg erkender, at det ikke er så markant, siger han til det fynske dagblad.

Desuden har Ole Simonsen begrundet prisstigningerne med behovet for at øge lønsomheden på Stofanet-produktet.

- Det er sådan, at Stofa igennem et par år har konstateret underskud. Det har vi vidst hele tiden, og det har egentlig været planlagt, men vi har nu et ønske om, i lighed med den øvrige telebranche, at komme til at fremvise bedre resultater, sagde han forleden til Nordjyllands Radio.

Det argument overbeviser dog ikke Tony Reinkvist.

- Det må være et udtryk for dårlig ledelse at køre med bragende underskud i så lang tid for så lige pludselig at øge priserne så markant. Vi får jo ikke noget nyt for pengene. Jeg havde foretrukket mindre prisstigninger over længere tid, siger næstformanden i Run2Net til Computerworld Online.

Der er endnu ikke fastlagt en dato for næste møde mellem Run2Net og Telia Stofa, men foreningen håber, at det bliver afholdt i slutningen af januar.

Her finder du oplægget fra Landssammenslutningen af Stofanetbrugere i Danmark.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S