SAP opruster mod Navision

Efter et kanonregnskab er SAP gået i stilling for at erobre de mindre virksomheder. Et af midlerne er en priskrig mod softwarefirmaer som danske Navision. Et andet er skræddersyede systemer, der kan installeres på få uger.

? Vort største problem er at overbevise erhvervslivets mindre og mellemstore virksomheder om, at vi allerede i dag kan levere forretningsløsninger, som passer til deres behov, siger Jim Hagemann Snabe, chef for SAP Norden.

Han erkender, at SAP efter i årtier at have leveret administrative IT-systemer (ERP) til verdens største virksomheder er ramt af en floskel om, at SAP er store, tunge løsninger, som det tager halve og hele år at installere. Men sådan er det ikke længere, ifølge Jim Hagemann.

? Det har vi gjort noget radikalt ved i 2000/2001. Nu har vi branchespecifikke løsninger, som er 40 procent konfektionssyede til den pågældende branche, og resten skræddersyes på få uger eller måneder til den konkrete, lille virksomhed. Små virksomheder vil altid være større, og i vort system kan de vokse.

Stor konkurrence i dag
Den nordiske SAP-chef påstår, at SAP allerede i dag kan konkurrere på pris og levering i midtmarkedet til små og mellemstore virksomheder.

? Det får fuld effekt i 2002. Ved at gå ned i midtmarkedet får vi store vækstmuligheder. Specielt her i Norden, hvor der er flest små og mellemstore virksomheder. Vi har allerede mødt konkurrenter som Navision, IBS og Intentia, og vi har vundet på pris og levering. Det vil give Navision øget konkurrence på hjemmemarkedet, siger Jim Hagemann Snabe.

SAP?s våben er at tage totalansvaret for virksomhedens løsning, eventuelt med konsulentfirmaer som underleverandører. Softwaren er SAP?s integrationsplatform (en web applikations server) og portal-løsninger, som også kan køre eksempelvis en Navision-løsning.

År 2001 var et gennembrudsår for SAP i Norden. Omsætningen voksede betydeligt mere end de 17 procent, SAP-koncernen voksede internationalt. For de fire nordiske lande tilsammen gik omsætningen op med mere end 30 procent, og for Danmark steg salget med 20 procent. Det var frugterne, som blev høstet sidste år efter en større omlægning af strategien i SAP Norden i år 2000.

Større ansvar
? Vi tog et større ansvar hos kunden ved at tage en mere kritisk del af konsulentarbejdet. Vi har nu mere rollen som arkitekt eller totalentreprenør end som håndværker i et byggeri. Det har krævet meget omstrukturering med mange nye forretningsmæssige færdigheder i helt specifikke erhverv hos vore folk i SAP. Men så er vi også sikre på, at huset står, når det rigtig blæser, siger Jim Hagemann Snabe.

SAP Norden havde i år 2001 vækst over hele linien med en omsætning på to milliarder kroner. På bundlinien er der overskud, fordi koncernen fører resultatet ned i datterselskaberne. Det skyldes en politik om, at selskaberne skal være en del af det lokale samfund med skattebetaling, lokale medarbejdere og chefer.

? År 2001 var et vanskeligt år for hele IT-branchen. Men i stedet for at skære ned valgte vi at investere med øget fokusering på salg, kompetence og medarbejdere. Det lykkedes med en næsten dobbelt så stor vækst som hele koncernen, siger Jim Hagemann Snabe.

På trods af det vanskelige 2001 har SAP ifølge Jim Hagemann taget markedsandele i Norden. Dels på grund af den nye strategi, og dels fordi store konkurrenter på enkeltløsninger med kunde- og leveringsstyring samt indkøbssystemer som Siebel (CRM), I2 (SCM) og Ariba (E-procurement) har trukket sig delvist ud af Norden. Erhvervslivet vil have sådanne leverandører placeret tæt på deres virksomheder.

? Vor serviceforretning med konsulentarbejde ved implementering af kundernes løsninger voksede mere end vort salg af softwarelicenser i 2001. For i år vil væksten være lige stor. Det er vigtigt, ellers er der ikke fokus nok på softwareudviklingen. Vi er et softwareselskab, og vi vil ikke være et konsulentfirma, siger Jim Hagemann Snabe.

Læs mere om SAP's softwarekrig i dagens avisudgave af Computerworld

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Jyske Bank

Sikringsspecialist til fysisk sikkerhed

Københavnsområdet

G. Tscherning A/S

IT & Digitaliseringsansvarlig

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Business Cloud Engineer

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil