Han er høflig og tålmodig, når han skal forklare de komplekse detaljer i telelovgivningen, som Telestyrelsens markedskontor beskæftiger sig med. Han er venligheden selv.
Men er man et teleselskab, har man muligvis et andet syn på den sag. Her optræder han lynhurtigt og forventer det samme af samarbejdspartneren.
| Lars Sten Jørgensen kæmper for at få teleselskaberne til at overholde loven. Foto: Les Kaner/Alfa Press |
Detaljerede spørgsmål ryger igennem fax-maskinen ud til teleselskaberne med krav om svar inden for 24 timer.
Kontorchef Lars Sten Jørgensen, 37 år, leder det markedskontor, der nu i mere end en uge har kørt intensiv kampagne for at finde ud af, hvorfor danskerne skal vente så længe på at få deres mobiltelefonnummer med sig, når de skifter telefonselskab.
Lovens paragraffer om nummerportabilitet, som servicen udtrykkes i fagsproget, trådte i kraft den 1. juli sidste år, men lige siden har der været store forsinkelser - og det egentlige mål med loven, nemlig at fremme konkurrencen på teleområdet, er ikke rigtig blevet opfyldt.
Det er meget sandsynligt, at Telestyrelsen vil udstede bøder til et eller flere af teleselskaberne.
Byge af spørgsmål
Nogen mener, at Telestyrelsen skulle have grebet ind langt tidligere. Men for at indhente det forsømte, har styrelsen sat en lynaktion i værk.
Aktionen tog fart i sidste uge, da styrelsen udsendte en stribe detaljerede spørgsmål til 11 danske mobiltelefonoperatører.
Hvor mange kunder venter på at få deres mobilnummer med sig til et andet teleselskab? Hvad skyldes forsinkelsen? Hvad har I tænkt jer at gøre? Og hvornår er problemet løst?
Disse og andre spørgsmål blev formuleret af Lars Sten Jørgensen og de øvrige 20 medarbejdere i Telestyrelsens markedskontor.
Svarfristen var fem dage, og alle formåede at levere oplysningerne til tiden. Endda uden at beklage sig.
Mere hektisk blev stemningen, da Lars Sten Jørgensen samtidig med gennemlæsningen af de omfattende svar begyndte at udsende supplerende spørgsmål via telefaxen.
Disse skulle besvares inden 24 timer.
Sekretær for Birte Weiss
Lars Sten Jørgensen er uddannet jurist fra Aarhus Universitet i 1992, og i 1997 blev han ansat som chef for direktions- og informationssekretariatet i Telestyrelsen.
Herefter trængte han til en mere politisk tilgang til teleområdet, og i 1999 blev han ansat som ministersekretær for forskningsminister Jan Trøjborg (S).
Han beholdt stillingen, da Jan Trøjborg senere i 1999 under en regeringsrokade blev udskiftet med socialdemokraten Birte Weiss, der bestred posten frem til regeringsskiftet sidste år.
Birte Weiss er i dag fåmælt omkring sin ministertid, men om Lars Sten Jørgensen lyder karakteristikken kort:
- Han er dygtig, behagelig og hurtig i hovedet!
I Forskningsministeriet, som i dag hedder Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, husker man tydeligt juristen, der interesserede sig så brændende for telepolitikken.
- Han brænder meget for teleområdet, og han er meget ambitiøs. Og så er han altid ulasteligt klædt. Hvis håret stritter, er det på den helt rigtige måde, husker Jette Søgren Nielsen, som i dag er ministersekretær for Helge Sander, men som i sin tid havde et tæt samarbejde med Lars Sten Jørgensen.
Ville tilbage
I marts 2000 vendte han tilbage til Telestyrelsen, hvor den helt rigtige stilling var blevet ledig:
- Da stillingen som kontorchef blev slået op i Telestyrelsen, var vi ikke i tvivl om, at han ville søge tilbage til sin gamle arbejdsplads, fortæller Jette Søgren Nielsen.
Ude i telebranchen er der i disse dage heftige mødeaktiviteter, og det er svært at finde nogen, der har lyst til at fortælle om samarbejdet med Telestyrelsen.
Det gælder dog ikke direktør Frank Rasmussen fra den unge opkomling på telemarkedet, Telmore. Hans reaktion på at skulle sige noget om Lars Sten Jørgensen er klar:
- Hvem er han? spørger Frank Rasmussen retorisk.
Telmore har selv taget aktiv del i diskussionen om nummerporteringerne og har været igennem flere slagsmål med TDC Mobil, som er blevet beskyldt for ikke at ville give slip på de frafaldne kunders mobiltelefonnumre.
Grå styrelse
Når det kommer til stykket, ved Frank Rasmussen udmærket, hvem kontorchefen i Telestyrelsen er:
- Men jeg har ikke opfattet ham som nogen særlig markant person, men det skyldes måske bare mit generelle indtryk af Telestyrelsen: gråt og bureaukratisk, siger han.
- Denne lynindsats fra Telestyrelsens side er vel et udtryk for, at styrelsen har sovet i timen i spørgsmålet om nummerportabilitet. Det er fabelagtigt, at de kommer ud af busken, men det skulle bare være sket for længe siden, siger Frank Rasmussen og tilføjer, at han grundlæggende er meget tilfreds med den indsats, Telestyrelsen gør - det går bare sjældent så stærk, som det er tilfældet med denne aktion.
Ingen, som Computerworld Online har talt med, anfægter Lars Sten Jørgensen store viden og engagement inden for sit felt. Og der går næppe en uge endnu, før vi er meget klogere på, hvad der er gået galt for mobiltelefonselskaberne og overflytningen af kundernes telefonnumre.
Lars Sten Jørgensen har ikke selv ønsket at bidrage til dette portræt.