Mærsk Data bringer konsulenter i front

Nok en farve føjes til Mærsk Datas palet af IT-kompetencer, når selskabet nu bringer rådgivningsfirmaet M-Prove i front. Det vil i første omgang fokusere på områder som CRM, e-handel og logistik samt supply chain management.

Af en tidligere version fremgik det ikke, at M-prove har eksisteret i et par år - stiftet af Mærsk IT. Det gav fejlagtigt det indtryk at selskabet er ny-etableret. Derfor er artiklen opdateret. Vi beklager fejlen. Red.

Opdateret:
Trods vigende efterspørgsel på markedet for IT etablerer Mærsk Data alligevel et konsulentfirma, der skal rådgive erhvervsvirksomheder om anskaffelse, installation og drift af IT-systemer. Mærsk M-Prove hedder selskabet, og dets slagvare skal være, at det har en stab af erfarne konsulenter. Det skriver Mærsk Data i en pressemeddelelse.

- Virksomhederne stiller større krav, også når det gælder konsulentydelser, siger direktør for Mærsk M-Prove, Lars Leth med henvisning til trange tider på markedet. Han kommer fra en stilling som director i analysefirmaet Gartner og har også tidligere arbejdet hos Mærsk Data.

M-prove har eksisteret et par år og siden foråret 2001 som en integreret del af Mærsk Data Gruppen. Derfor har selskabet i nogen tid arbejdet hos flere af Mærsk Datas store kunder.

Lars Leth peger på, at konsulenterne har mere end 10 års erfaring med at arbejde med større strategiske opgaver. Dog er der brug for flere, så Mærsk M-Prove er ude at ansætte konsulenter.

Mærsk M-Proves umiddelbare kerneområder vil ifølge den nye direktør være rådgivning inden for kundestyringssystemer (CRM), e-handel og supply chain management (SCM) samt projektledelse, viden om outsourcing og IT-arkitektur.

Det nye selskab er 100 procent ejet af Mærsk Data og kommer til at indgå i Mærsk Data Gruppen, der består af mere end 30 selskaber og 2.500 ansatte.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension