De tunge drenge i dansk erhvervsliv er stærkt repræsenteret i toppen af dansk e-handel.
Det viser listen over vindere af E-handelsprisen 2002, som blev afsløret onsdag eftermiddag ved et stort arrangement på Restaurant ABC på Frederiksberg.
Prisen uddeles i tre kategorier: E-handel til virksomheder (B2B), e-handel til forbrugere (B2C) og e-handel innovator, der belønner nye forretningsidéer og koncepter.
| E-handelsprisen 2002 |
| E-handel til virksomheder |
| Vinder: Maersk Sealand |
| 2. Hydro Texaco |
| 3. Danisco |
| E-handel til forbrugere |
| Vinder: E-billet |
| 2. Lego System |
| 3. Interflora |
| E-handel innovator |
| Vinder: Skagenfood |
| 2. Telmore |
| 3. Fysio 2 |
Førstepladsen i B2B-kategorien gik til Maersk Sealand, der af dommerkomiteen roses for både at belønne kunden og spare penge for Danmarks største virksomhed.
I denne kategori belønnes også Hydro Texaco med en andenplads for "den intelligente tankstation", hvor brugerne kan få styr på kørselsregnskaber og grønne regnskaber.
Tredjepladsen gik til Danisco for en løsning, der er stor i både dybden og bredden, men alligevel giver brugeren individuel betjening.
Ultimativ udnyttelse af nettet
I B2C-kategorien var der førstepræmie til E-billet, der betegnes som "fremtidens kulturservice med ultimativ udnyttelse af nettets muligheder". E-billet gør det nemt at købe billetter til kulturarrangementer på forhånd og dermed springe køen over ved indgangen.
I denne kategori gik andenpladsen til et meget velkendt varemærke, Lego, der roses for at turde bryde distributørkæden med en global e-shop, skriver dommerkomiteen i sin begrundelse.
Tredjepladsen gik til Interflora, der betegnes som en klassiker, der udnytter sit varemærke med nye finesser år efter år. Senest tilbyder blomsterkæden at bringe blomster ud med få timers varsel.
Den særlige E-handel innovator-pris gik til Skagenfood, der leverer friske fisk til forbrugere over hele landet. Dommerne bemærker, at Skagenfood har et stort potentiale i kunder, der ikke bor i nærheden af en fiskehandel.
I denne kategori løb mobilselskabet Telmore med andenpladsen, fordi kunderne klarer betaling og mange andre funktioner direkte via nettet.
Arbejdsmiljø på film
Tredjepladsen opnåede Fysio 2, der hjælper virksomheder med at forbedre arbejdsmiljøet. Fysio 2 får rosende ord med på vejen, fordi firmaet bruger levende billeder til at vise, hvordan medarbejdere kan strække ud efter en hård arbejdsdag - og Fysio 2 udnytter dermed den stigende udbredelse af bredbåndsforbindelser.
Endelig uddelte dommerkomiteen to specialpriser. Den ene gik til e-Boks, som kaldes e-service for det 21. århundrede alias rudekuvertknuseren. Den anden specialpris gik til LanguageWire, som kaldes en "interaktiv dør til den gode oversætter".
I alt 174 virksomheder har dystet om E-handelsprisen, som i øvrigt blev uddelt for tredje år i træk. Årets tema var, hvordan e-handel giver fordele, hvilket både gælder for kunden og for virksomheden, der tilbyder kunden at handle på nettet.
Dommerkomiteen bestod af det radikale folketingsmedlem Morten Helveg Petersen, Handelskammerets administrerende direktør Lars Krobæk samt sekretariatschef Christine Antorini fra Forbrugerinformationen.
Læs mere om uddelingen af E-handelsprisen på Computerworld Online torsdag.
Relevant link: