Gamle firmaer fylder mest i e-handlen

De gamle kæmper i dansk erhvervsliv optog i år over halvdelen af pladserne i konkurrencen om E-handelsprisen. Computerworld Online var med, da branchen kårede sine bedste.

De kendte fra IT-branchen og de overlevende dotcom'er flokkedes onsdag eftermiddag for at høre, hvad det ypperste i danske e-handel kan præstere anno 2002.



Vinderne af E-handelsprisen 2002.

Det skete, da E-handelsprisen blev uddelt ved et omfattende show på det tidligere ABC Teater på Frederiksberg.

Michael Mathiesen, travl direktør for 2M Invest og formand for IT-brancheforeningen, bød velkommen og konstaterede, at det ikke længere mest er nystartede virksomheder, der markerer sig på e-handelsfronten:

- 60 procent af de nominerede til E-handelsprisen er i år etablerede firmaer, der enten direkte har taget teknologiens muligheder til sig eller har åbnet en afdeling for e-handel, sagde han.

- De 40 procent, der stadig kan betegnes som nystartede virksomheder, tror jeg vil blive reduceret til 25-30 procent. Men det er stadig flot, for det er vigtigt, at vi har en stor underskov af iværksættere, der kan vokse op, forklarede Michael Mathiesen.


















































E-handelsprisen 2002
E-handel til virksomheder
Vinder: Maersk Sealand
2. Hydro Texaco
3. Danisco
E-handel til forbrugere
Vinder: E-billet
2. Lego System
3. Interflora
E-handel innovator
Vinder: Skagenfood
2. Telmore
3. Fysio 2

Dogmeperspektiv

Herefter så de flere end 350 gæster premieren på filmen "E-handel i dogmeperspektiv", der gav et nyt syn på nethandlernes udfordringer.

Med udgangspunkt i Lammefjordens Nethandel, der sælger fiskegarn, men ikke på nettet, kunne man se, hvordan købmandskab basalt set handler om personlig kontakt og tillid samt allerhelst kontant afregning for varerne. Filmen kan ses her.

Den opsang blev fulgt op af en paneldebat med blandt andre Pricerunners' direktør Henrik Hornstrup. Han efterlyste et større vareudbud i de danske netbutikker, som har alt for mange tomme hylder i forhold til vores nabolande, mener han.

- Vi skal også spørge os selv, om vi i dag har de betalingsløsninger, som forbrugerne gerne vil have. Og kan vi levere varerne, som forbrugerne foretrækker det? Og frem for alt: Vil forbrugerne nogensinde opfatte e-handel som en service, der har en pris, fortsatte Henrik Hornstrup.

E-handel skal være billig

Spørgsmålet om, hvorvidt det skal være billigere at handle på nettet end i en fysisk butik, optager også Christine Antorini, sekretariatschef i Forbrugerinformationen. Hun er dog langt fra enig med Henrik Hornstrup:

- Som forbruger er det meget svært at forstå, at det ikke er billigere at handle på nettet, når nu sælgeren kan spare en masse udgifter til den fysiske butik, siger Christine Antorini, der for første gang var med i dommerpanelet bag E-handelsprisen.

- Vi har vurderet en masse gode sites, og jeg oplever, at mange netbutikker tager det meget alvorligt at levere supplerende information om de enkelte varer. Det gør de mange steder bedre end butikkerne i "den virkelige verden", siger Christine Antorini.


Christine Antorini kæmper for forbrugernes rettigheder og er selv en begejstret bruger af e-handel. Typisk køber hun computerspil til sin søn og bøger til sig selv.

For nylig købte hun en rejse til Berlin, som hun fandt direkte hos flyselskabet. Og endelig er hun fast abonnent hos Aarstiderne.dk, der ellers bryder med hendes forestilling om at handle på nettet:


- Det er ikke billigere. Til gengæld er det nemmere, end hvis jeg selv skulle finde de økologiske grøntsager i butikkerne, siger hun.

En milliard dollars på nettet

Den store vinder i kategorien for e-handel mellem virksomheder blev som bekendt rederiet Maersk Sealand, der i år venter at omsætte for en milliard dollars direkte igennem sin hjemmeside.

- Vi er stolte af at have fået dokumentation for, at vores site opfylder vores kunders basale behov og giver dem den fleksibilitet, der ligger i selv at kunne håndtere sine transportløsninger, siger Steen E. Larsen, general manager og ansvarlig for maersksealand.com.

Han finder det meget naturligt, at de store etablerede virksomheder først nu når til tops i en dyst på e-handel:

- De store virksomheder har set mere på, hvad de kunne gøre for deres kunder på nettet, frem for hvad der kunne lade sig gøre med smarte flash-teknologier, siger Steen E. Larsen, der bakkes op af direktøren for IT-Brancheforeningen, som håber, at andre virksomheder vil blive inspireret af de kendte firmaer indsats:

- Over 100.000 aktie- og anpartsselskaber har slet ikke forholdt sig til e-handel endnu. Nu tror jeg, at mange af dem vil lære af de store og deres succes på nettet, fortsætter Jakob Lyngsø.


Morten Helveg Petersen, radikalt folketingsmedlem, har som dommer i E-handelsprisen fået øjnene op for de nye spændende muligheder for at handle på nettet. Hidtil har han købt tøj, bøger og cd'er via e-handel, oftest i danske netbutikker, fortæller han med et stort smil.

Kultur til forbrugerne

I kategorien for e-handel til private forbrugere vandt E-billet for at være "fremtidens kulturservice". E-billetten er et plastikkort, som man kan fylde op med billetter til biografturen eller en koncert via nettet. Kortet viser man ved indgangen og slipper udenom billetkøen.

- Vi har udsendt omkring 5.000 kort, og de kan bruges til at få billetter i 34 biografer, på Roskilde Festivalen og flere andre steder, fortæller en glad Esben Madsen, direktør for E-billet, efter overrækkelsen.

Udfordringen for E-billet er nu at få endnu flere arrangører og derefter endnu flere brugere ind i folden. Det seneste påhit er at skabe loyalitetsprogrammer, hvor en arrangør for eksempel kan lave en koncert kun for folk med E-billetter.

Fisk på nettet

Den mest begejstrede prismodtager var afgjort det lille familieforetagende Skagenfood, der siden august har tilbudt at levere friske fisk fra Skagen til det ganske land på almindelige abonnementsbetingelser.

- Det er helt vildt! udbrød salgs- og økonomichef Betina Kühn, da hun sammen med ægtefællen Peter Bagge-Nielsen fik overrakt prisen for bedste e-handels-innovator.

Da Computerworld Online senere møder Betina Kühn i foyeren, er hun i fuld gang med mobiltelefonen:



Michael Mathiesen (tv.) overrækker her prisen for bedste B2B-e-handler til Steen E. Larsen, general manager og webansvarlig hos Maersk Sealand, som sammenligner sit e-handels fremstød med det at blive far:


- Man lærer at reagere på de signaler, man modtager. Man er nødt til at lytte til sine kunder og gøre, som de vil have det, sagde Steen E. Larsen, der selv er nybagt far.


Selv er han flittig indkøber på nettet, oftest gælder det bøger, cd'er og dvd'er.

Fotos: Jens Bertelsen


- Jeg skulle lige have fortalt det til min mor og far, ler hun og tilføjer, at tremandsfirmaet regner med at få breakeven om nogle få måneder, når abonnentstallet runder de 1500.

I dag har firmaet omkring 1000 abonnenter, som hver uge modtager 650 pakker fisk.

Ekstra bannereksponering

Årets specialpriser, der ikke er en skulptur, men en gavecheck på for 60.000 kroner bannereksponeringer på Jubii, gik til E-boks og oversættervirksomheden LanguageWire.

E-boks har siden november fået 21.000 abonnenter, som tilsammen har modtaget 120.000 dokumenter fra offentlige myndigheder og private virksomheder i deres e-bokse.

Udfordringen består nu i at få endnu flere borgere ind i systemet, men i højeste grad også at få flere samarbejdspartnere, fortæller direktør Henrik Andersen, E-boks.

LanguageWire formidler kontakt mellem oversættere og virksomheder, der har behov for at få oversat dokumenter, og denne interaktive rolle skulle også belønnes, mente dommerkomiteen.

Restaurant ABC, som det gamle teater er kommet til at hedde, var fyldt op til randen med en stor majoritet af mørke jakkesæt. De havde hver betalt 600 kroner for adgangen til showet med lys, lyd og storskærm.

Det stilfulde havde vundet over det outrerede.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere