Sony Ericsson: Skift telefon!

Sony Ericsson har travlt med at markedsføre sit nye navn sammen med en stribe nye produkter. Målet er at overhale Nokia inden fem år. Metoden er mobiltelefoner, der er så attraktive, at forbrugerne får lyst til at udskifte deres gamle modeller.

Den fusionerede mobilproducent Sony Ericsson er i disse dage på global charmeoffensiv. Nye produkter skal vække interessen, og samtidig benytter virksomheden lejligheden til at fortælle strategier.

- Vi vil målt på omsætning være den største producent af mobile multimedieterminaler inden for fem år, sagde Roger Borlander, direktør for Sony Ericsson i Norden, da selskabet onsdag holdt pressemøde i Ericssons iøjnefaldende danske hovedsæde i Københavns sydhavn.

Dermed er den svenske koncern for alvor vågnet op, efter at Nokia i en årrække har fået lov at sætte dagsordenen inden for mobiltelefoni.

Med seks nye mobiltelefoner, kameraer og Bluetooth-headsets, som Computerworld Online omtalte tirsdag, går Sony Ericsson på strandhugst i Nokias yndlingsmålgruppe: Unge mennesker med penge på lommen og mod på at afprøve nye teknologier.

Slut med priskrig
Når Roger Borlander præciserer, at førstepladsen skal opnås målt på omsætning, så skyldes det, at Sony Ericsson ikke længere vil tage del i priskrige på mobilområdet.

- Nu handler det om at få forbrugerne til at udskifte deres nuværende mobiltelefoner med nye, som skal være så attraktive, at valget falder let for forbrugerne, sagde han.

Efter en lang periode med fokus på kunstigt lave priser, der kunne lokke folk til at købe deres første mobiltelefon, skal fokus nu rettes mod nye funktioner.

- Markedet er i en overgangsfase, hvor der bliver færre, der køber mobiltelefon for første gang, og flere, der skal udskifte den gamle model, sagde Roger Borlander.

Omstillingen sker, efter at 2001 var det første år nogensinde med nedgang i salget af mobiltelefoner globalt set.

Fokus på indhold
Sony Ericsson har også indset, at mobiltelefoner med alverdens funktioner kun er interessante, hvis der findes indholdstjenester til dem. Derfor vil Sony Ericsson gøre en ekstra indsats for at gøre det attraktivt for indholdsudbydere at levere indhold til de nye terminaler.

- Der skal være så meget teknologi i terminalerne som muligt. Men det rækker ikke alene. Vi kan ikke bare læne os tilbage, men må gøre det nemt for indholdsudbyderne at levere tjenester, de kan tjene penge på, sagde Roger Borlander.

Endnu engang blev det understreget, at Sony Ericsson ikke selv skal optræde som indholdsleverandør. Men selskabet vil indbygge små ?teasere? i terminalerne, så kunderne får smag for at betale for de rigtige indholdstjenester.

Prismæssigt tyder alt på, at fremtidige modeller fra Sony Ericsson nemt vil ligge på samme høje niveau som den nuværende T68-model til omkring 4.000 kroner.

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    Schilling ApS

    Support Specialist

    Københavnsområdet

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S