Nokia indrømmer fejl i telefoner

Nokia indrømmer, at der i en periode har været fejl i displayet på flere af koncernens mobiltelefoner. Tyske medier har igennem flere uger kritiseret Nokia for at have generelle kvalitetsproblemer, men det afviser Nokia.

Verdens største producent af mobiltelefoner, Nokia, har et generelt kvalitetsproblem.

Det budskab har igennem de seneste uger lydt igen og igen i specielt de tyske medier, der har meldt om fejlrater på op til 70 procent på Nokias mobiltelefoner.

Fejlene har især ramt modellerne 8210 og topsælgerne 3310 og 3330, hvor displayet går ud efter nogen tids brug. Fejlen berører ikke telefonens andre funktioner og løses ved at udskifte displayet.

Den negative omtale af Nokia kulminerede tirsdag, da en analytiker over for nyhedstjenesten Bloomberg forudså, at kvalitetsproblemerne ville koste den finske koncern 150 millioner euro (1,1 milliarder kroner) i kvartalet og dermed kraftigt påvirke bundlinjen i virksomhedens regnskab.

Voldsomt overdrevne

Tirsdag aften lod Nokia endelig høre fra sig med meldingen om, at de omtalte kvalitetsproblemer var voldsomt overdrevne.

- I begyndelsen af 2002 opdagede Nokia et kvalitetsproblem med komponenterne fra en af display-leverandørerne. Nokia indstillede omgående brugen af den fejlramte komponent og erstattede den med komponenter fra andre leverandører. Problemet blev løst i februar, skriver Nokia i en pressemeddelelse.

Koncernen forsøger at dysse omfanget af problemerne ned og skriver, at fejlene kun har ramt et mindre antal mobiltelefoner produceret i perioden fra oktober sidste år til januar i år.

- I forhold til Nokias samlede salgsvolumen er andelen af fejlramte telefoner marginal, skriver Nokia.

Slut med at forsikre Nokia

Alligevel fortæller koncernen, at fejlramte telefoner "indtil videre" er fundet i Skandinavien, Tyskland, Australien og USA.

Alle udgifter til reparationer betales ifølge Nokia af den leverandør, der oprindeligt var skyld i fejlen, og derfor koster problemerne kun virksomheden ganske få finmark.

Den tyske erhvervsavis Handelsblatt ser mere alvorligt på sagen. Avisen citerer både forhandlere, mobiloperatører og forsikringsselskaber for klager over Nokia-mobiltelefonerne.

Et forsikringsselskab, der forsikrer mobiltelefoner mod fejl og tyveri, vil ikke længere vide af Nokia-telefoner, fordi skadekvoten lå på 192 procent. Det betyder, at selskabet betaler 92 procent flere penge tilbage i erstatning, end det får ind i forsikringspræmie på telefonerne.

Nokia er i defensiven og siger til vort svenske søstermagasin Computer Sweden:

- Alle, som følger med i denne branche i mere end fem minutter og tænker sig om i mere end to sekunder, vil vide, at producenter med fejl i 70 procent af telefonerne omgående vil ryge ud af markedet, siger Nokia-talsmanden Tapio Hedman.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension