E-business skal indføres med et skridt ad gangen

Afstå fra store forkromede IT-projekter, hvor alle processer i en virksomhed bliver digitaliseret. De små skridts princip med trinvise IT-udbygninger er bedre, fordi idéerne bag nemmere kan forankre sig i virksomheden. Det mener en af forfatterne bag en rapport om e-business i danske virksomheder.

- Ved indførelsen af e-businessværktøjer som CRM, content management og e-handel skal ledelsen være engageret i projektet, kunne se fordelene, og den holdning skal bredes ud til hele organisationen.

Det lyder enkelt, men er ofte det sværeste at sikre ved en succesfuld indførelse af avancerede IT-systemer . Det oplever manden bag ovennævnte citat, direktør Jan Køhler fra analysefirmaet Interflow, jævnligt i sin kontakt med virksomheder, der er i færd med at indføre nye systemer.

Succes kræver direktørens engagement

Firmaet har netop gennemført en analyse af 398 virksomheders erfaringer med implementering af e-business-systemer, "Strategirapport 01/02". Den del er blevet suppleret med besøg i over 42 virksomheder og uddybende interviews.

- En af de mest almindelige fejl er, at ledelsen anser indførelsen af et nyt IT-system som et teknologisk projekt. Det hjælper bare ikke, hvis virksomheden vil have en gevinst ud af at indføre et nyt system. Direktøren skal erkende, at det er et forretningsmæssigt projekt, forklarer Jan Køhler.

Konkret skal direktionen følge IT-projektet tæt under indførelsesfasen ? og fortælle hele organisationen, at de nye muligheder ved systemet skal udnyttes i det daglige arbejde. Hvis ikke ledelsen løbende gør det, bliver erkendelsen af systemets fordele aldrig forankret i virksomheden.

Netop undervurderingen af forankringen er en anden fælde, som virksomhederne kan dumpe i. Hele organisationen skal vide, hvordan de nye værktøjer kan bidrage til at øge værdien i forretningen ? og systemerne skal bruges. Sker det ikke, kommer projektet til at svæve frit i luften uden konsekvenser

Endelig risikerer virksomhederne ifølge Jan Køhler også at fokusere snævert på egne fordele ? og helt glemme, hvorvidt der er nogle fordele for kunderne. Er der ikke det, kan indførelsen af et IT-system virke som en boomerang.

Følg strategi med små skridt

Blandt virksomhederne er der ifølge undersøgelsen en bred erkendelse af, at brugen af e-business er afgørende. De ser det især som mulighed for at give kunderne bedre service, forbedre kommunikationen og kundeloyaliteten.

Men af de 398 virksomheder har kun en tredjedel en formel strategi. En anden tredjedel søger dokumentation for, om det er noget, som overhovedet er relevant for deres virksomhed. Den sidste tredjedel har slet ingen strategi for brugen af e-business.

- De sidste går efter at plukke de lavthængende frugter og høste de umiddelbare gevinster. Men den tredjedel, der har en strategi, er meget bevidst om at gå trinvis frem ? og det er meget fornuftigt, forklarer Jan Køhler.

Det er den tendens, som også har vist sig ved en-til-en interviewene ude i virksomhederne. De søger ved investering af relative få ressourcer at opnå store gevinster.

- De indtager holdningen: lad os indføre e-business i moduler og se, om hvert skridt giver værdi. Sker det, tager virksomheden næste skridt, siger analytikeren. Dermed skaber virksomheden en intern dokumentation, der kan danne grundlag for de efterfølgende skridt.

Centralt styret

Indførelsen af e-business i en virksomhed bør ? når det er anerkendt som en vigtig opgave for topchefen ? styres fra centralt hold, vurderer Jan Køhler. Det er nødvendigt med en stabsfunktion i toppen af hierarkiet, der kan se ned over organisationen og se, om de nye værktøjer bliver taget med i afdelingernes planlægning og arbejde.

- Mange virksomheder opretter en decideret e-business-afdeling, der for eksempel ved lancering af et nyt produkt sørger for at få det gjort synligt på web ? især hvis der er tale om e-handel. Det sker ved at minde de relevante afdelinger om det, forklarer han.

Jan Køhler tilføjer, at blandt de virksomheder, der er kommet længst med e-business, går tendensen nu den modsatte vej. De nedlægger e-business-afdelingen og lægger ansvaret tilbage til de enkelte divisioner, fordi e-business er fuldt indarbejdet.

Kun få virksomheder er så langt i Danmark, noterer analytikeren fra Interflow ? og advarer mod at tro, at en organisation kan springe den centrale funktion over og med det samme gå til den decentrale struktur.

- E-business skal være den røde tråd, og det kræver omfattende viden om mulighederne. Det er led i en erkendelsesproces, så der er ingen genveje, siger han.

Relevant link:
Interflows hjemmeside

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    AK Techotel A/S

    Positiv systemadministrator

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    Konsulent til KMD Health & Social

    Københavnsområdet

    PensionDanmark

    Incident & Problem Manager

    Københavnsområdet

    TV2

    Android App Developer til TV 2

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S