Avatar billede Athome Nybegynder
30. december 2014 - 00:02 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Formatering

Hej, Jeg ved ikke lige om mit spørgsmål skal være i denne kategori, men jeg håber der er en der kan hjælpe alligevel.

Jeg skal formatere min computer (Acer aspire 5742g) Da jeg købte den var der windows 7 på min pc, og jeg ved ikke om det bliver ved med at være der når den bliver formateret, da jeg ingen cd har med den på. nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at bibeholde min windows 7 uden at skal købe det igen?
Avatar billede Athome Nybegynder
30. december 2014 - 00:03 #1
Måske jeg skal nævne at når jeg går via kontrolpanel, genoprettelse, så kan jeg ikke formatere uden en cd.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. december 2014 - 01:37 #2
Hvorfor vil du formatere den? Det virker ikke som om du ved, hvad en formattering gør.
Når den er formatteret er det intet tilbage på den. Alt er slettet. Det er derfor du ikke kan formattere den inde fra Windows, for den kan jo ikke formattere/slette noget som p.t. kører.
30. december 2014 - 07:11 #3
Er PC'en købt med INSTALLERET WIN7 ?
Avatar billede nfssister Forsker
30. december 2014 - 08:18 #4
Start med at fortælle hvad der er galt med Pc'en, så ser vi om det er en formatering der skal til :)
Avatar billede Athome Nybegynder
30. december 2014 - 09:19 #5
Ja den er købt med installeret Win7.

Jeg er blevet anbefalet at formatere den, da den bliver meget varm hurtig. Den er blevet pustet fri for støv omkring blæseren.
Avatar billede tryltryl Juniormester
31. december 2014 - 15:31 #6
Jeg har selv lige siddet med en Acer, hvor blæseren kørte for fuld kraft hele tiden. Den blev så varm at den nødslukkede af og til. Jeg fjernene alle nullermænd (jeg valgte at skille den ad) - nu er den både lydløs og kølig.

I dette tilfælde var formatering ikke nødvendig. :-)
Avatar billede kurtba Ekspert
31. december 2014 - 16:06 #7
Athome - du skal finde en anden til at rådgive dig. Du kan ikke fjerne et varmeproblem ved at formatere en harddisk. Når det er en bærbar, vil det næsten altid være et sted med nullermænd. Man kan ikke nøjes med at rense ved blæseren. Der er typisk også nogle kølekanaler, og der er stor chance for at en af dem er stoppet. Vær også obs på grafikkortet og køling omkring det.
Avatar billede Athome Nybegynder
07. januar 2015 - 11:48 #8
Nullermændene skulle være væk og det har hjulpet en del. Nogle af de andre ting kan jeg svare på kurtba. Og min computermand er lige blevet far, så tror desværre ikke han kan hjælpe. Men tænker computeren måske bruger en del krudt på at kører med ting som er kommet på den i løbet af de 5 år jeg har haft den, som godt kan komme væk. Ellers kunne jeg godt bruge en anbefaling på et godt rense program?
Avatar billede kurtba Ekspert
07. januar 2015 - 21:56 #9
Hent Ccleaner i den gratis udgave her
https://www.piriform.com/ccleaner/download
Når du skal vælge download sted, så vælg fra Piriform. Vælg aldrig fra Download.com. De forsøger at lægge alt muligt skidt og lort ind.
Efter installation starter du og den står så på Rens og programmer. Tryk på Analyser. Når den er færdig lader du den slette alt den fandt. Herefter vælger du regedit til venstre. Analyser. Fjern alt den finder. Sig ja til at gemme en kopi inden den sletter. Så har den formentlig fjernet en hel del unødvendigt.
Du har med stor sandsynlighed mange programmer som starter, når computeren starter - og som slet ikke er nødvendige.
Tryk på start og i Kør feltet skriver du
msconfig.exe
Når den starter vælger du fanen start.
Der kan du se, hvilke programmer, som starter og kører i baggrunden. Fjern vingeben ved dem, som du ved du ikke umiddelbart bruger hele tiden. Det kan f.eks. være programmer til din printer. Programmer til din smartphone. Itunes, Skype, Messenger osv. Hvis du får brug for det pgl. program, så starter du det jo bare, og det tager så ca. ½ sek længere når det ikke ligger og kører i baggrunden. Der kan ligge mange flere end dem jeg nævner.
Endelig kan du lige kaste et blik ind i kontrolpanelet og under programmer se, hvad du har installeret. Ligger der nogle programmer/spil, som du aldrig bruger mere, så afinstaller dem.
I msconfig kan du også kigge under fanen processer og se, hvor meget cpu der bruges. Gør det mens du ikke har nogen programmer kørende. Er der noget, som bruger cpu i ret meget mere end et par % skal du se på, hvad det er der bruger cpu, idet det også kan give problemer, når du så begynder på dit alm. arbejde.
Genstart computeren og se, om det har hjulpet.
Jeg går ud fra, at du ikke har mistanke om, at den er inficeret med noget. Så vil du typisk have forkert startside når du går på nettet og blive bombarderet med diverse reklamer og tilbud osv.
Så er det noget yderligere rensning der skal til.
08. januar 2015 - 05:48 #10
Ref #9: I stedet for MSCONFIG så brug

CCleaner - værktøjer - opstart ... Den er meget smartere ...
Avatar billede Athome Nybegynder
08. januar 2015 - 15:17 #11
Nu da det oprindelige problem ikke rigtig kan løses af mig i hvert tilfælde, så giver jeg point for hjælpen til rensning. Så Kurtba får de fleste, men Karise_larry, får lidt. Så kan hvis I gør så I kan få point?
Det hjalp på computerens hastighed at kører CCleaner.
Avatar billede Athome Nybegynder
12. januar 2015 - 20:19 #12
Sidste chance for point. Jeg siger tak for hjælpen :-D
Avatar billede kurtba Ekspert
12. januar 2015 - 21:57 #13
Mig bekendt kan du ikke fordele point. En får dem alle. Jeg samler ikke, så karise_larry kan lægge et svar. Han ser ud til at samle rigeligt :-)
13. januar 2015 - 05:38 #14
Ping ...