Avatar billede mrjowns Novice
09. januar 2015 - 10:58 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Drop down med variabel data

Jeg har lavet en simpel NAMED LIST, som ser sådan ud:

=FORSKYDNING('Projekter'!$A$2;0;0;TÆLV('Projekter'!$A$2:$A$50);1)

og den virker fint. Den tager viser samtlige projektnumre (A) i en drop down. Men jeg kunne godt tænke mig, at det kun var de aktive projekter der kom med på listen. Derfor har jeg i kolonne D (overskrift: Afsluttet) defineret, at sættes et "x" ind, er projektet afsluttet.

Kunne man skrive det ind i min formular, så projekter der er markeret ("x") som afsluttet IKKE kommer med på listen?

Håber der er en ekspert derude der kan hjælpe :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
09. januar 2015 - 19:52 #1
Indsæt følgende matrixformel i E2:

=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$50;MINDSTE(HVIS($D$2:$D$50<>"x";RÆKKE($A$2:$A$50)-CELLE("row";$A$2:$A$50)+1);RÆKKER($1:1)));"")

Kopier formlen nedad.

Opret en navngiven formel (navn:Projekter):

=FORSKYDNING('Ark1'!$E$2;0;0;TÆLV('Ark1'!$A$2:$A$50)-TÆLV('Ark1'!$D$2:$D$50);1)

I Datavalidering:

Tillad: Liste
Kilde: =Projekter
Avatar billede mrjowns Novice
11. januar 2015 - 15:48 #2
Hej XLE!

Tusinde tak for dit svar!

Jeg forstår ikke helt funktionerne, men det er jo heller ikke nødvendigt - bare det virker, men det kan jeg ikke få dem til, desværre!

Er det meningen, at formlen i E2 (HVIS.FEJL) skal udskrive projektnr., hvis der IKKE er sat et "x" i D2? Formlen udskriver nemlig projektnummeret uanset om der er x i D2 eller ej. Men det er kun i E2. Kopierer jeg formlen til E3 så output'er formlen ingenting (der ER angivet et projektnr i A3) - uanset om der er sat x i D3 eller ej. Det samme gør sig gældende i de efterfølgende rækker.

Jeg tror godt jeg kan gennemskue hvad denne formel gør, så for at teste lavede jeg hurtigt en anden formel (E2): Hvis A2 <> "" og D2 = "" så = A2. Det virkede fint dog...

Hvis jeg f.eks. har 6 projekter på projektarket og projekt 4 afsluttes, så viser listen (med din FORSKYDNING-formel) kun projektnumrene fra 1-3, men ikke 5 og 6 som stadig er aktive.

Håber det giver mening det jeg har skrevet og ar du har tid til at kigge på det! :-) Tusinde tak! :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. januar 2015 - 15:57 #3
Bemærk at formlerne i E er matrixformler.

http://gupl.dk/718284/
Avatar billede mrjowns Novice
11. januar 2015 - 17:37 #4
FEDT at du havde lavet en fil!

Så vidt jeg kunne se, var den eneste forskel fra det jeg havde prøvet og det du havde lavet i dit ark, at når man valgte en celle i kolonne E så det forskelligt ud i formular-linjen:

Din: {=HVIS.FEJL(...)}
Min: =HVIS.FEJL(...)

Det eneste jeg kunne gøre var, at kopiere dit felt over i mit ark. Hvis jeg alene kopierede formlen virkede det ikke.

Ved du hvorfor disse { } kom på hos dig? ...og hvad det har af betydning?
Avatar billede mrjowns Novice
11. januar 2015 - 17:38 #5
Laver du et svar? :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. januar 2015 - 17:53 #6
{} betyder at det er en matrixformel (som jeg i øvrigt skrev).

Matrixformler skal indtastes på en speciel måde. Hvor du normalt bare afslutter en formel ved at trykke på Enter skal en matrixformel afsluttes ved at du holder Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter. Når du har indtastet én matrixformel korrekt kan den kopieres på sædvanlig måde til andre celler. Forsøg ikke at indtaste {} manuelt.