Avatar billede panebb Novice
22. januar 2015 - 15:20 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Find celle udfra del af indhold

Jeg skal finde en celle i en kolonne ud fra en del af indholdet i cellen.

Jeg har et stort kunderegister i ark1
navn, adresse, tlf, osv i hver sin kolonne

I ark2 henter jeg oplysningerne om en specifik kunde og taster nedfor aktuel ordre for kunden

Når man taster navnet i A1 fyldes adresse, tlf osv in i de øvrige celler. I dag bruger jeg en rulleliste til at finde og vælge den aktuelle kunde. Det fungerer fint nok, bortset fra at listen man skal rulle i er ved at blive for lang.

Derfor ville det være fint hvis man kunne taste de første 3-5 bogstaver i navnet (nok i en anden celle) og Excel så finder de kunder, hvor den aktuelle bogstavkombination er i navnet.
Der efter skal så vælges den rette kunde i mellem de fundne kunder.

En god ide til hvordan efterlyses
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2015 - 15:28 #1
Hvor mange navne er der tale om?
Avatar billede panebb Novice
22. januar 2015 - 15:29 #2
Pt ca 100 stk, men der bliver flere
Avatar billede supertekst Ekspert
22. januar 2015 - 15:43 #3
En mulighed kunne være en Userform (programmeret dialogboks) med en tekstboks til indtastning af bogstaver og en liste til visning af kunder, der opfylder bogstavkriterierne.
Avatar billede panebb Novice
22. januar 2015 - 16:01 #4
Det lyder ikke forkert :-)
hvis man der kan taste et antal bogstaver og listen så indeholder de kunder fra kartoteket som indeholder den rette kombination. OG hvis man så kan vælge den rigtige ved at trykke på kunden i vinduet/den fundne liste.
Gerne sådan at det indtastede antal bogstaver er valgfrit. Forstået på den måde at taster man 1 bogstav kommer en lang liste med kundenavne, når bogstav 2 tasten bliver der automatisk reduceret i listen, yderligere reduktion ved indtastning af bogstav 3 osv. Så kan man taste indtil listen er so kort at det er nemt at finde den ønskede kunde.

Userform kender jeg bare ikke for godt, men kan jo komme til det.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2015 - 17:17 #5
Hvis du foretrækker en VBA løsning, så glem mit indlæg. Skulle du imidlertid være interesseret i en formelløsning, så sig til.
Avatar billede panebb Novice
22. januar 2015 - 17:25 #6
Jeg foretrækker en formelløsning.
Formler er for mig nemmere at finde ud af end VBA.
Avatar billede panebb Novice
22. januar 2015 - 17:26 #7
ups det var ikke et svar men en kommentar
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
22. januar 2015 - 18:12 #8
Hvis du har din indtastningscelle i for eksempel C3 og kundenavne i for eksempel B8:B36, så markér B8:B36 og opret følgende betinget formatering formel:

=OG($C$3<>"";TÆL.HVIS(B7;"*"&$C$3&"*")>0)

Formater efter ønske og OK.

Prøv at indtaste forskelligt i C3.
Avatar billede panebb Novice
26. januar 2015 - 15:16 #9
#8
Den virker ikke.
Jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvordan formlen skal virke
Avatar billede store-morten Ekspert
26. januar 2015 - 20:13 #10
Prøv:

Ark1
1. Tilføj 2 rækker så "Navne" står i kolonne C

2. B1:
    =HVIS(ER.TAL(SØG('Ark2'!$A$1;'Ark1'!C2));MAKS('Ark1'!$B$1:'Ark1'!B1)+1;0) --> Fyld ned

3. A2:
    =HVIS.FEJL(LOPSLAG(RÆKKER($A$2:A2);$B$2:$C$101;2;0);"") --> Fyld ned til A30

4. A1:
    =FORSKYDNING($A$2;;;TÆL.HVIS($A$2:$A$30;"?*"))

5. Navngiv A1: Sorteret_Liste

    og Refererer til:
    =FORSKYDNING('Ark1'!$A$2;;;TÆL.HVIS('Ark1'!$A$2:$A$30;"?*"))

Ark2
6. Datavalidering --> liste
    Kilde: =Sorteret_Liste
    Fejlmeddelelse: Fjern flueben i vis Fejlmeddelelse, ..... --> Ok
Avatar billede panebb Novice
07. august 2015 - 17:59 #11
undskyld det sene svar.
men den virkede heller ikke efter hensigten.
jeg har fundet en anden måde at løse opgaven på. (andet program)

tak for forsøgene