Avatar billede panebb Novice
07. februar 2015 - 16:29 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

find dubletter i 2 kolonner

I kolonne B har jeg en lang række værdier
I kolonne C er der en kortere række værdier, der også alle findes i kolonne B

I kolonne D ønsker jeg et x, hvis værdien i B findes et sted i C

god ide til formel søges
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. februar 2015 - 17:03 #1
For eksempel følgende matrixformel i D1:

=IF(OR(B1=$C$1:$C$100);"x";"")

Kopier formlen nedad.
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 10:02 #2
Tak - men det virker ikke helt
resultatet er i alle celler #NAVN?

så ændrede jeg IF til HVIS og OR til ELLER (jeg bruger dansk ver 2007)
Nu skriver den bare ingenting. Det er jo også rigtigt i de rækker, hvor der ikke er et match, men i de rækker hvor der er et match skriver den heller ikke noget.

så ændrede jeg formlen til:
=HVIS(ELLER(B1=$C$1:$C$100);"x";"y")
nu kommer der et y i alle rækker, også der hvor der er et match

fandt så fejlen, din formel virker godt nok, hvis værdierne står i samme række.
men værdierne i kolonne B og C står ikke i samme række.
værdien i C1 skal måske findes i B3 og værdien i C2 står måske i B9
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2015 - 10:08 #3
Har du indtastet som det jeg skrev det var, en matrixformel?

Altså, hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 10:45 #4
ja det er en matrix-formel
Der er de krøllede paranteser
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2015 - 10:55 #5
Men løste det dit problem?
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 11:06 #6
nej

hvis jeg kopierer lidt rundt så værdierne står i samme række virker det, ellers ikke

når jeg skal bruge tingene i praksis vil værdierne ikke kunne stå i samme række
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 11:08 #7
værdierne er tekst og tal blandet
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2015 - 11:10 #8
Jeg ved ikke hvordan du bærer dig ad. For mig virker det fint.

http://gupl.dk/719540/
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 11:44 #9
Jeg ved ikke, hvad der var forkert, men nu virker det næsten

De celler hvor værdien er et tal, virker det ikke
og
x skal stå ud for den matchede værdi i kolonne B, nu står den ud for værdien i kolonne C

http://gupl.dk/719541/
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2015 - 11:49 #10
I dit oprindelige indlæg skrev du:

I kolonne D ønsker jeg et x, hvis værdien i B findes et sted i C.

Det er det min formel gør og det virker fint både med tekst og tal.
Avatar billede panebb Novice
08. februar 2015 - 12:12 #11
ja
nu har jeg også fået det til at virke
eneste irriterende er at jeg ikke kan se hvad der var galt.

men det virker - tak for hjælpen - smid et svar :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
08. februar 2015 - 12:50 #12
OK.