Avatar billede millep84 Novice
10. marts 2015 - 14:17 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Opslag af unikke værdier på baggrund af værdi

Jeg har brug for at slå nogle unikke værdier op ifm. en anden værdi.

Eksempel:
Jeg har to kolonner. I kolonne A har jeg en masser tekst værdier og i kolonne B har jeg nogle andre tekst værdier.

A:      B:
ABD    Version 1
YQS    Version 9
OUT    Version 10
YQS    Version 11
ABD    Version 2
ABD    Version 1
OUT    Version 30
OUT    Version 20

Jeg har brug for at lave en liste per id i kolonne A, så jeg får denne opslitning, og der må ikke være dubletter i listerne, så hvis værdien fra kolonne B allerede er fundet, så skal den ikke liste denne værdi, men gå videre til næste værdi:

ABD:
Version 1
Version 2

YQS:
Version 9
Version 11

OUT:
Version 20
Version 30
Version 10

Hvordan kan jeg gøre dette?
Avatar billede anedi Ekspert
10. marts 2015 - 16:06 #1
Det tror jeg kan klares med denne matrixformel:

=HVIS.FEJL(INDEKS(B3:B11;SAMMENLIGN(0;HVIS($E$3=$A$3:$A$11;TÆL.HVIS($F$2:F2;$B$3:$B$11);"");0));"")

Din opslagsværdi (ABD el. lign) skal stå i celle E3.

Vh
Anedi
Avatar billede lagunadk Novice
10. marts 2015 - 16:13 #2
Du kan lave en pivot og sætte begge kolonner i rækker.

og med layout 'Tabel form'
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 09:04 #3
Hej Anedi

Jeg kan ikke se hvad din formel slutter med? ER dette hele formlen?
=HVIS.FEJL(INDEKS(B3:B11;SAMMENLIGN(0;HVIS($E$3=$A$3:$A$11;TÆL.HVIS($F$2:F2;$B$3:$B$11)

Jeg forstå ikke helt hvad $F$2:F2 refererer til?
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 09:21 #4
Hej Lagunadk
Hvordan får jeg Tabel form frem?
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 09:46 #5
Hej Mille

Hvis du har dine tekstværdier i A3:B11 og i celle E3 eksempelvis skriver ABD. Så kan du indsætte formlen i en celle, evaluerer den som en matrix formel og trække den et passende antal celler ned.

Så skulle der gerne komme en liste med de nødvendige oplysninger.

Vh
Anedi
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 09:51 #6
Hov jeg ser lige, at der er forskel på den formel du skrev og den jeg postede.
Hele formlen hedder:
=HVIS.FEJL(INDEKS(B3:B11;SAMMENLIGN(0;HVIS($E$3=$A$3:$A$11;TÆL.HVIS($F$2:F2;$B$3:$B$11);"");0));"")

Og du har ret, med hensyn til $F$2:F2, så er det naturligvis fordi jeg har indsat formlen i celle F3. Hvis formlen indsættes i D3 er det $D$2:D2 der skal indsættes.

Udtrykket ser på om værdien fra kolonne B har været brugt på den endelige liste før.

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 09:53 #7
Hej Anedi

Jeg kan stadig ikke se hele formlen, det er som om den bliver skæret af?
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 10:11 #8
Du mangler dette efter 11): ;"");0));"")

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 11:12 #9
Jeg får en #NAME? fejl når jeg bruger formlen?

=IF.ERROR(INDEX($B$3:$B$11;MATCH(0;IF($E$3=$A$3:$A$11;COUNTIF($F$2:F2;$B$3:$B$11);"");0));"")
Avatar billede lagunadk Novice
11. marts 2015 - 11:29 #10
Når du klikker på din pivot, kommer der en menu frem som hedder 'Design'

-> Rapportlayout -> Vis i tabel format
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 11:57 #11
Hej Lagunadk

På denne måde får jeg denne oplistning:

A:      B:
ABC    Version1
ABC    Version2
QWE    Version5
QWE    Version7

Jeg har har brug for dette layout:

A (ABC):              B (QWE):
Version1              Version5
Version2              Version7

Altså at der er 1 kolonne per unik værdi, og så er alle versioner listet under.
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 12:12 #12
Prøv at se vedhæftede: http://gratisupload.dk/f/8qhvdfncyi/

Vh
Anedi
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 12:52 #13
Jeg tror ikke det er det rigtige eksempel du har vedhæftet.
Det er en graf, og ikke noget med formlen?
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 12:56 #14
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 13:02 #15
Arhh - det er fordi jeg ikke lige havde regnet ud det self. skal være en matrix formel. Tak.
Avatar billede millep84 Novice
11. marts 2015 - 13:05 #16
Nu virker det. Tak.

@Anedi, hvis du giver et svar, så smider jeg nogle points.

@Lagunadk, jeg er stadig interesseret i din Pivot løsning, så smider også gerne points til dig, hvis du kan løse det via pivot
Avatar billede anedi Ekspert
11. marts 2015 - 14:49 #17
Det var godt det lykkedes.

Vh
Anedi
Avatar billede lagunadk Novice
12. marts 2015 - 08:49 #18
Jeg har ikke en pivot løsning hvis du skal se dem på kolonner, desværre.