Avatar billede drbarbie Nybegynder
24. marts 2015 - 16:41 Der er 6 kommentarer

exel kollone træk

har en formel som er =H2*G1

med træk funktionen vil jeg gerne trække ned af så den bliver kopieret.
men så hedder den næste =H3*G2 og den næste =H4*G3

Men ønsket er
=H2*G1
=H2*G2
=H2*G3
OSV

Hvordan?

Ville også høre om det var muligt at gøre dette uendeligt ned af, uden at skulle trække den.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2015 - 16:55 #1
=$H$2*G1
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2015 - 17:01 #2
Prøv at dobbelt-klikke på fyld håndtaget.
Avatar billede drbarbie Nybegynder
24. marts 2015 - 17:11 #3
Tak Tak Tak.
forstår ikke det med double tryk, men det andet virker perfekt.

kan man låse områder, så bruger ikke kan ændre i formler?
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2015 - 17:41 #4
Fyld håndtaget er den lille firkant i nederste højre hjørne du peger på inden trækker.
Når musemarkøren skifter til + så prøv at dobbelt-klikke.
Avatar billede store-morten Ekspert
24. marts 2015 - 18:10 #5
kan man låse områder, så bruger ikke kan ændre i formler?

Ja, der er to måder at gøre det på.

Hvis hovedparten af cellerne skal være låste.
1.Marker de celler, der fortsat skal være ubeskyttede. Du kan markere ikke-sammenhængende celler ved at holde CTRL-tasten nede og klikke på de celler, der fortsat skal være ubeskyttede.

2.I versioner af Excel, der er ældre end 2007, skal du klikke på Celler i menuen Formatér og derefter klikke på fanen Beskyttelse. I Excel 2007 eller nyere skal du klikke på knappen Udvid nederst til højre i afsnittet Skrifttyper på båndet Startside for at få vist dialogboksen Formatér celler. Klik derefter på fanen Beskyttelse.

3.Fjern markeringen i feltet Låst, og klik derefter på OK.

4.I versioner af Excel, der er ældre end 2007, skal du pege på Beskyttelse i menuen Funktioner og derefter klikke på fanen Beskyt ark. I Excel 2007 eller nyere skal du klikke på fanen Gennemse og derefter klikke på Beskyt ark. Angiv eventuelt en adgangskode, og klik derefter på OK.

Hvis hovedparten af cellerne skal være ulåste.
1.Marker hele regnearket ved at klikke på knappen Marker alt (det grå rektangel i øverste venstre hjørne af regnearket, hvor overskrifterne for række 1 og kolonne A mødes), eller ved at trykke på CTRL+A eller CTRL+SKIFT+MELLEMRUM.

2.I versioner af Excel, der er ældre end 2007, skal du klikke på Celler i menuen Formatér og derefter klikke på fanen Beskyttelse. I Excel 2007 eller nyere skal du klikke på knappen Udvid nederst til højre i afsnittet Skrifttyper på båndet Startside. Klik derefter på fanen Beskyttelse, fjern markeringen i afkrydsningsfeltet Låst, og klik på OK.

3.Marker de celler der skal beskyttes. Du kan markere ikke-sammenhængende celler ved at holde CTRL-tasten nede og klikke på de celler, der skal beskyttes.

4.Vend til bage til dialogboksen Formatér celler, og klik derefter på fanen Beskyttelse. Marker feltet Låst, og klik derefter på OK.

5.I versioner af Excel, der er ældre end 2007, skal du pege på Beskyttelse i menuen Funktioner og derefter klikke på fanen Beskyt ark. I Excel 2007 eller nyere skal du klikke på fanen Gennemse og derefter klikke på Beskyt ark. Indtast eventuelt en adgangskode, og klik derefter på OK.

https://support2.microsoft.com/kb/214081/da
Avatar billede andersen112 Juniormester
25. marts 2015 - 08:15 #6
Den celle der skal bruges fast kan låses med F4