Avatar billede perav Nybegynder
17. maj 2015 - 21:22 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Pc kan ikke se tastatur

Roder med en ASUS stationær mini-pc Eeebox EB1501U
Windows 7 Home Prem.

Det startede med at den var blevet meget langsom, så den er blevet gennemrenset med Antivirus/Ccleaner/Malwarebytes/AdwCleaner og til sidst igen Ccleaner. Der er fjernet diverse unødige programmer samt nulstilling af IE. Den er fortsat lige langsom.
Jeg valgte så at jeg ville geninstall Windows 7, men der lå ikke nogen restore på en partition, eller den fortalte at der ikke lå nogen. Jeg hentede en windows 7 på nettet og gik i gang denne vej. Der skete en masse underlige ting som jeg aldrig har oplevet før (20 års erfaring) Det lykkedes dog på en eller anden måde at få pc formateret.
Jeg fik inden, sat Bios til at starte fra DVD, men da jeg så ville install Windows 7 fra DVD, kom den fint frem med den alm remse "tryk på en tast for at starte fra DVD", mit problem var bare at mit USB-tastatur var sat ud af drift, jeg prøvede alle 6 USB-porte (2 x USB3 samt 4 x USB2)intet virkede, testede så mit tastatur om det var her fejlen var, men det virker fint på andre maskiner.
Jeg ved ikke hvor fejlen ligger, mon der er en som har den forgyldte løsning ? - Pc har ikke PS2 (har prøvet med en PS2-tastatur via en adapter u/held)
Avatar billede perav Nybegynder
17. maj 2015 - 21:24 #1
Har iøvrigt også prøvet med en hel anden Harddisk u/held.
Avatar billede ongi Nybegynder
17. maj 2015 - 21:56 #2
Har ingen erfaring med computeren, men Windows 7 har vist nok ikke usb 3 i sit oprindelige setup, fordi det ikke fandtes dengang. Så det lyder som om det måske er registrering af USB-portene, der fejler.

Prøv at gå ind i bios og disable Legacy USB EHCI Pre-Boot Driver og XHCI Pre-Boot Driver. Hvis det ikke virker, husk og enable dem igen.

Ved ikke om det virker selvfølgelig, men det er værd at prøve.
Avatar billede perav Nybegynder
17. maj 2015 - 22:34 #3
Nu har pc'en jo også USB2-porte, men de vil heller ikke accepterer tastaturet, så det er jo lidt svært at komme ind i Bios, når tastaturet ikke virker :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2015 - 23:03 #4
Jeg tror ikke problemet ligger i USB portene. Prøv at tage HDD fra.
Derefter tag strømstikket fra og tag det lille sølvfarvede batteri af på bundkortet i nogle minutter. Start derefter op uden HDD, i første omgang, for at se om tastaturet blev fundet.
Avatar billede perav Nybegynder
17. maj 2015 - 23:42 #5
roundandbald: Det må lige komme an på en prøve :-) Det er jo nok korrekt nok, det ville jeg selvfølgelig have gjort på en alm stationær pc. Denne er dog lidt hen af en bærbar pc, men dog lidt nemmere at få adskilt.
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 01:35 #6
Det hjalp lidt, dvs jeg fik mulighed en enkelt gang at komme i Bios, jeg fik tjekket at alt stod korrekt, det gjorde det umiddelbart. Dvs den stod til at boote på CD/DVD, men efter genstart, blev tastaturet ikke fundet.

ongi: Jeg har dog ikke noget i Bios som hedder det du skriver, men det som jeg kunne finde som havde noget USB at gøre blev enablet.
Avatar billede ongi Nybegynder
18. maj 2015 - 02:50 #7
Hmm. Det ser ud til at man kunne prøve at installere 3.0 usb drivere. Men det kræver vist nok, at man installere fra et USB-stick. Og den skal så forberedes på en anden computer. Man skal finde ud af, hvilke drivere motherboard'et understøtter og de drivere skal så findes og ligges på usb-sticken. Anyways, virker lidt omstændigt.. men googlede efter en beskrives af fremgangsmåden og fandt denne: http://codeabitwiser.com/2014/03/how-to-install-windows-7-with-only-usb-3-0-ports/

Held og lykke med projektet.
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2015 - 09:08 #8
I bios under advanced Prøv at ændre Parametre for USB !
USB 3 er bagud kompatible med USB 2
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 10:26 #9
Jeg har forsøgt at ændre forskellige ting i Bios, uden det store held. Prøvede at sætte first boot til DVD igen,  her lykkedes det så at få den til at læse DVD, og den kom også frem som den skal med "tryk på en tast for at starte fra DVD",problemet her er at den ikke læser USB-tastaturet, jeg prøvede så hurtigt at tage USB-stik stik til tastaturet ud og ind igen og så hurtigt trykke på en tast, de når den at fange og bremser så op, men kommer ikke videre med windows-install
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 11:28 #10
Det lyder som om der er noget galt med USB kontrolleren på bundkortet.
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 12:30 #11
Nu har jeg prøvet at sætte DVD som first boot, den vil ikke starte en Win7 ej heller en win Vista og ej heller en gl win XP.
Så prøvede jeg at sætte en Zorin til, og den vil den gerne install ???
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2015 - 14:28 #12
Jeg tror nu mere på at det er din Windows Download der ikke er i orden Det er vel en ISO Fil som du skal konvertere til din DVD skive ? Har du brugt det rigtige værktøj?
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 16:28 #13
Min windows 7 skive er bestående af alle versioner af windows 7, den er hentet på nettet og jeg har brugt den flere gange uden problemer. Det samme gælder min Windows Vista.
Min Windows XP er en original Windows XP fra Fujitsu Siemens med SP1.
Jeg har brugt alle sammen flere gange igennem tiderne, dog er win 7 CD'en ikke så gammel.
Zorin er heller ikke så gammel, men den har jeg også brugt på en anden pc uden problemer, men den virker jo også fint nok på denne.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 17:08 #14
Vil det sige at du kan bruge tastaturet på Linux og på den samme HDD?
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 19:06 #15
Jeps :-) meget mystisk.
Jeg har prøvet at install Zorin nu på to forskellige HDD. En på 60 GB (en gl en) og så på den HDD som hører til PC'en på 250 GB. Det går strygende med at install Zorin.
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 19:15 #16
Den er nu i gang med at opdaterer Zorin, jeg vil så bagefter prøve at opdaterer alle drivere.
Hvis det kan lykkedes vil jeg så prøve om jeg kan lægge Windows 7 på den.
Jeg har dog aldrig prøvet at lægge en windows på en linux install, ved ikke om det kan lade sig gøre, jeg mener at Linux/Zorin opretter en del partitioner, som jeg måske skal have fjernet.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 19:18 #17
Er du sikker på, at den HDD du forsøger at installere windows 7 på, ikke inderholder virus?
Har du prøver at oprette et C-drev og overskrive det inden installation?
Er den Iso du har hentet fra Microsoft eller en usikker side?
Hvis det ikke er en Microsoft så prøv herhttp://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 19:33 #18
Det tvivler jeg på går godt. Jeg tror det kokser med Linux boot loader.
Altså hvis windows i det hele taget kan installeres efter Linux, kan det muligvis ikke bootes?
Når windows ikke kan installeres på en tom disk, kan det næppe lykkes fordi der i forvejen ligger en Linux.
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 20:05 #19
De to Windows som jeg har er hentet på nettet, og som jeg tidligere har skrevet virker de fint på andre maskiner,
Win 7:
https://mega.co.nz/#!a8pAwCZB!GMclkCua2qVNlw1IpqB3VHp1QcEuFyEJDmFPI5jk-ik

Win Vista:
https://mega.co.nz/#!qhIWwK7Y!WbNXaCid4me4d7pBNBAb4bfbQREyKyhloSilWuKjG3Q
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 20:30 #20
Så må jeg indrømme, at jeg ikke forstår hvad der sker.
Du har dog den mulighed at installere windows fra en USB stick.
Du kan køre den Iso ind på en Rufus og installere derfra.
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 20:38 #21
Jeg har faktisk Windows 7 på en USB, og har også forsøgt den, men den bliver ikke læst. Det er jo nok nogen controllere som der driller overfor mit tastatur, for jeg har en trådløs mus på, og den virker fint.
Måske jeg skulle prøve om jeg kunne få opdateret Bios !
Avatar billede perav Nybegynder
18. maj 2015 - 20:51 #22
Jeg opdager dog lige at tastaturet dog stadig har nogle periode problemer. Jeg har lige forsøgt at komme i bios, og der blev tastaturet ikke reg. første gang, men efter to forsøg på F2 kom jeg i bios.
Jeg kan også se at der er en diode på tastaturet som slet ikke lyser (det plejer den)Det virker dog alligevel når jeg kommer ind i Zorin.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2015 - 21:03 #23
USB det er vel ikke Rufus, som er den bedste?
Men du skal så sætte boot i bios til USB, men ellers prøv under boot at holde F12 tasten nede - hvis den ellers virker.
Jeg tror ikke at en bios opdatering gavner tastaturet, men hvis du i bios kan se noget under Sata mode, som hedder AHCI så sæt det til.
Jeg formoder, at alt hvad der har med USB er sat til, også USB Legacy.
Avatar billede perav Nybegynder
30. oktober 2015 - 20:47 #24
lukker denne tråd.