Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
05. juni 2015 - 22:42 Der er 6 kommentarer

HVIS <D5> osv

Hej Eksperter

Jeg skal have lavet noget med at bestemme hvilket interval et indtastet talt hører til i, og derpå have det til at indgår i en beregning.

jeg har linket til et billede der viser det jeg roder med.

Håber i kan hjælpe

http://gratisupload.dk/f/8s23qnztrr/

/Morten
Avatar billede kim1a Ekspert
05. juni 2015 - 23:37 #1
Du kan evt. bruge et lopslag fremfor en lang hvis... Dit interval skal blot bestå af største tal og så skal formlen hedde:
lopslag(indtast;intervallet og beregning;2;sand), på den måde vil den hver gang fange det tal som er tættest på.
Avatar billede ole_viller Mester
08. juni 2015 - 19:43 #2
Hvis du i
A1 skriver det tal, der skal undersøges.
A2 skriver minimumstal
A3 skriver maximumstal

Så skriv i B1:
=IF(AND(A1>A2,A1<A3),"indenfor interval","udenfor interval")

Så vil du få at vide, om tallet i A1 er inden- eller udenfor det interval, som du selv definerer i A2 og A3.

Jeg kører engelsk version, så du skal nok oversætte lidt; men det er vist småting - if skal nok være hvis og komma måske semi-kolon.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
08. juni 2015 - 20:00 #3
hej Ole

kan man koble flere af dem sammen?

Det jeg skal have løst ser nogenlunde sådan her ud:

A! XXXX                                                          0-100              =A1+200
                                                                    100-200          =A1+250
                                                                    200-300          =A1+300

Resultat til B!

Giver det mening?

vh. Morten
Avatar billede ole_viller Mester
08. juni 2015 - 21:25 #4
Det giver masser af mening:
Skriv et tal i A1
Sæt denne formel ind i B1:

=IF(AND(A1>0,A1<=100),A1+200,IF(AND(A1>100,A1<=200),A1+250,IF(AND(A1>200,A1<=300),A1+300,"")))

Tal i A1 mindre end 0 og større end 300 giver ingenting ("") i B1.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede ole_viller Mester
08. juni 2015 - 21:29 #5
Det var som om, noget af mit sidste svar ikke kom med.
Jeg prøver lige igen - undskyld. Jeg kører på en æld-gammel Mac, som snart ikke kan mere.

Det giver masser af mening:
Skriv et tal i A1
Sæt denne formel ind i B1:

=IF(AND(A1>0,A1<=100),A1+200,IF(AND(A1>100,A1<=200),A1+250,IF(AND(A1>200,A1<=300),A1+300,"")))

Tal i A1 mindre end 0 og større end 300 giver ingenting ("") i B1.

Venlig hilsen
Ole Viller, Randers
Avatar billede Morten_Jepsen Juniormester
08. juni 2015 - 21:41 #6
Hej Ole

Det prøver jeg lige i morgen.

Har du skrevet det på Mac?

Jeg bruger selv Mac, så kan jeg jo bare taste det direkte ind uden at "oversætte" det :-)

/Morten