Avatar billede bejstrup Juniormester
25. august 2015 - 16:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tæl kun hvis teksten i cellen indeholder et bestemt ord

Jeg anvender en engelsk udgave af excel, og burger countifs, hvor en række betingelser skal være opfyldt før indholdet af en kolonne celler skal tælles sammen.

I den ene kolonne er der I hver celle en del teskst, og den skal kun være med hvis der et eller andet sted I teksten finds ordet "big".
Hvordan skal den grejes ?
Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. august 2015 - 16:33 #1
Kan du prøve at uddybe lidt? Evt. med et eksempel fra arket.

Jeg er ikke helt med på, hvad du gerne vil have at den skal regne ud i din endelige formel - og hvor denne formel er placeret.
Avatar billede diskolydia Nybegynder
25. august 2015 - 16:43 #2
Generelt kan du bruge betinget formatering, hvis du gerne vil have en celle til at reagere på et bestemt ord - men jeg er ikke helt sikker på om det er det du vil have.
Avatar billede bejstrup Juniormester
25. august 2015 - 17:11 #3
Hej,
Jeg har en kolonne A: her er en kolonne med et antal timer I hver celle

Jeg har en kolonne B: her er angivet et "yes" eller "no" I hver celle I kolonnen

Jeg har en kolonne C: her er angivet en vilkårlig tekst

De celler med timer I kolonne A skal lægges sammen hvis der er angivet et "yes" ud for tilsvarende række I kolonne B samt at cellen I kolonne C indeholder ordet "big"
      A      B      C
1    2      Yes    khffs  big hhhjk
2    5      Yes    psxs  sdasdas
3    8      No    sad big  dsadsa
4    3      Yes    cdfa  big dssdas

Her vil resultatet være 2 + 3 = 5

Jeg håber det forklare det lidt bedre
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
25. august 2015 - 17:43 #4
Med dine data i A9:D12, prøv følgende matrixformel:

=SUM(((B9:B12="yes")*ISNUMBER(SEARCH("*big*";D9:D12))*A9:A12))

Husk at en matrixformel skal indtastes på en speciel made, nemlig ved at du holder Ctrl og Shift need før du trykker på Enter. Hvis du gør det korrekt vil Excel automatisk sætte krøllede parenteser omkring formlen. Forsøg ikke at indtaste de krøllede parenteser manuelt. Det vil bare bevirke, at Excel opfatter det hele som tekst og ikke som en formel.
Avatar billede bejstrup Juniormester
26. august 2015 - 11:33 #5
Det virker super godt,
Lige et lille tillægsspørgsmål. Hvis jeg vil have den til at tælle de celler hvor "big" ikke indgår, hvad skal der så tilføjes ?
Jeg havde håbet på "<>" foran "big, men det virker ikke.

Sender du et svar :-)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2015 - 11:47 #6
=SUM(((B9:B12="yes")*(1-ISNUMBER(SEARCH("*big*";D9:D12)))*A9:A12))
Avatar billede bejstrup Juniormester
26. august 2015 - 12:42 #7
Hvis jeg også vil have, at tallet I kolonne "F" skal være "5"

så have jeg håbet på =SUM(((B9:B12="yes")*(F9:F12="5")*(1-ISNUMBER(SEARCH("*big*";D9:D12)))*A9:A12))

Men det virker ikke helt som forventet øv
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
26. august 2015 - 13:09 #8
Fjern citationstegnene omkring 5.
Avatar billede prbugge Praktikant
24. oktober 2018 - 14:50 #9
Lidt i samme historie skal jeg løse en opgave. Jeg skal bruge antallet af Userid (Kol3) hvor tallet (de 4 første cifre) ligger mellem 4047 og 4050.
Kan jeg ydermere gøre det så den både tæller tal mellem 4047 og 4050 samt mellem 2610 og 2640?
I dag gør jeg det ved at opdele kolonne 3, så de 4 cifre står alene tilbage og så kan jeg lave en tæl.hviser. MEN ville det være muligt uden denne mellemløsning.
OBS der er over 100.000 rækker.

Her er et meget lille udsnit som eksempel.

Kol 1                Kol 2                    Kol 3                      Kol 4
Event          ScanDate            UserIdName          ScanId
Vogn læsses    24-10-2018      4047 - Ole ---          0026jsh
Vogn læsses    24-10-2018        4047 - Ole ---          0026jsh
Vogn læsses    24-10-2018        4064 - Michael ---          0026zch
Vogn læsses    24-10-2018        4050 - Andre ---          0026uvh