Avatar billede Casper Andersen Juniormester
08. september 2015 - 16:17 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hvis formel med reference til et faneblad.

Hej

Jeg ønsker en formel som indhenter tal fra forskellige faner. Men ville gerne hvis jeg kunne have det sådan at hvis navnet for kolonnen og fanen er ens at den så henter tallene fra den formel der så vil være efter den formel jeg ikke kan regne ud. Fx. vil jeg have en kolonne der hedder Ikast, hvis jeg vil have forskellige tal ned af. Her vil jeg gerne kunne sige at hvis overskriften er Ikast, skal den hente tal fra Ikast fanen.

"formel der mangler"sum.hvis(........) = tallet fra fanen som hedder det samme som overskriften.

Håber det giver mening.

Med venlig hilsen

Casper Andersen
08. september 2015 - 16:28 #1
Med "Ikast" i B1 på det aktuelle ark, vil denne formel summere tallene i A1:A6 fra fanen "Ikast":

=SUM(INDIREKTE(B1&"!A1:A6"))
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
09. september 2015 - 08:16 #2
Det ser ikke ud til at virke for mig?

Arket består af at der står Ikast som overskrift.
Så er der nogle tal som skal hentes fra en anden fane under, som kommer fra arket kaldet Ikast.

Jeg kan sagtens bare lave en sum.hvis formel og så ændre navnet, men tænker det andet må være muligt.

et eksempel
B1 = Overskrift Ikast
B3 = Sum(D1:D2) Ikast fanen
B4 = Sum(D3:D4) Ikast fanen

Ikast fanen
D1 = Tal
D2 = Tal
D3 = Tal
D4 = Tal

Håber det giver et billede af hvad der skal til.
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
09. september 2015 - 08:49 #3
Her er min formel det jeg egentlig søger er nok at Ikast kan henvise til overskriften så jeg ikke skal ændre til andre byer 9 gange i 16 formler for hver.

=-SUM.HVIS(Ikast!$B$9:$B$215;"Omsætning i alt";Ikast!$C$9:$C$215)/1000

Er det muligt at Ikast, bliver skiftet ud med en hvis formel, så hvis overskriften er Ikast skal den hente tale fra Ikast. Hvis overskriften er Herning, så henter den tal fra Herning fanen?
09. september 2015 - 10:01 #4
Brug INDIREKTE() som beskrevet i #1!

=SUM.HVIS(INDIREKTE(B1&"!$B$9:$B$215");"Omsætning";INDIREKTE(B1&"!$C$9:$C$215"))
Avatar billede Casper Andersen Juniormester
09. september 2015 - 10:25 #5
Amen det er super, det sværeste er at se det der er lige foran næsen på dig. Beklager jeg har overset dit svar. Du får lige point for det. Tak for hjælpen.