Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
04. december 2015 - 07:58 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Periodisk boot

Hej

Jeg har i meget lang tid, og siden har byggede min egen pc haft periodiske boot, altså hvor pcen slukker og genstarter (ikke bsod) pludselig. Det er helt tilfældigt hvornår det sker. Jeg kan spille det mest krævende spil i flere timer uden det sker, men oftest er det efter pcen har været tændt i lidt over en halv time at det sker. Men når det så er skert, så genstarter pcen, og så vil fejlen oftest ikke komme igen før pcen igen har været slukket og er blevet kold.

Jeg har udskiftet mit bundkort, CPU og ram uden held. Jeg har forsøgt med en ny strømforsyning (550w) og haft harddisken over i en anden pc, samt afprøvet uden netværkskort og grafikkort. Intet er lykkedes. Jeg har selvfølgelig også installeret ny kopi af Windows flere gange, samt opdateret til nyeste drivere.

Jeg har fuldstændig på bar bund og syntes jeg har afprøvet alt..

Mit setup består af
MSI night Elf bundkort
Intel i5 6500
Corsair Vengeance LPX DDR4-2133 DC 8GB
Corsair CX500M PSU
Sapphire Radeon HD 7790

Håber I kan hjælpe :)
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2015 - 10:37 #1
Der kan ligge en log-fil - undersøg den
se fx http://www.thewindowsclub.com/analyze-windows-memory-dump-files

Men det kan også være udefra - fx hvis du har en stikdåse mellem kontakt og pc, eller støj på elnettet (fx køleskab, der starter). Sæt pc direkte til kontakt i væg - skærm og anden tilbehør på en anden kontakt.
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
04. december 2015 - 10:49 #2
Jeg prøver at hente en logfil når jeg kommer hjem. Den almindelige logfil man kan se over fejl og advarsler giver ikke noget info andet end at den skriver systemet pludselig lukkede ned.

Jeg har kun testet pcen i samme stikkontakt og når jeg har haft flyttet min SDD og hdd over i en anden pc har der ikke været nogle problemer selvom det er ved brug af samme stikkontakt og ledning
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2015 - 11:18 #3
så må fejlen jo næsten ligge i kabinettet og dets indbyggede stik (usb, on/off, lyd - dvs funktioner på kabinet-front og kabinet-blæsere) Hvis du kan leve uden (mens du tester) så prøv at fjerne kabinettets ledninger til motherboard (undtaget on/off knappen).
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
04. december 2015 - 18:32 #4
Den kunne ikke hente nogle data ud fra den dump fil, jeg har nu ændret indstillingerne så den fremover ikke står til automatisk,men henter en fuld dump fil.
Jeg vil derefter afprøve at afinstallere dele af kabinettet.

Mange tak for råd
Avatar billede claes57 Ekspert
04. december 2015 - 18:44 #5
Håber du får held med at spore fejlen. Læg gerne løsning her hvis du finder en. Ellers læg et svar, og luk spg når du opgiver (suk).
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
06. december 2015 - 21:18 #6
Jeg kan konstatere at det var kabinettet som gjorde at PCen slukkede periodisk. Efter jeg kun tilførte on/off stikket, har pcen virket uden problemer. Tusind tak for hjælpen!
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
06. december 2015 - 21:19 #7
Du må gerne give et svar :)
Avatar billede claes57 Ekspert
06. december 2015 - 22:18 #8
Fint at fejlen er lokaliseret, så resten kører. Bare luk selv.
Avatar billede ellegaard87 Nybegynder
06. december 2015 - 22:52 #9
Endnu en gang, mange tak for hjælpen :)