Avatar billede Ok-sana Nybegynder
17. december 2015 - 20:52 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Returnere flere værdier

Hej eksperter

Jeg mangler en løsning til følgende:

Ark 2:
er en database og indeholder i kolonne B en dato (som fremkommer flere gange) og i kolonne F en postnummer.
Ark 1:
Kolonne C, f.eks. celle C5 indeholder en dato og i celle D5 vil jeg gerne have overført alle postnumre fra Ark 2. Dvs. den skal søge på alle rækker med pågældende dato og returnere postnumre fra kolonne D.
Postnumre kan gentage sig inden samme dato. Det ville være fantastisk hvis man kunne undlade at hente dobbelt værdierne, kan det ikke lade sig gøre er det også fint.

Sådan se det ud

Ark 2:
B                                      F
Date                        Postcode
02.11.2015                9280
02.11.2015                7700
02.11.2015                7752
03.11.2015                7752
03.11.2015                9830
04.11.2015                9560
04.11.2015                9640

Sådan skal resultatet se ud:
Ark 1:
C            D
02.11.2015    9280; 7700; 7752
03.11.2015    7752; 9830
04.11.2015    9560; 9640
Avatar billede lagunadk Novice
18. december 2015 - 09:00 #1
Jeg fik engang denne fra en anden bruger herinde:

Kopier denne bid ind i et modul i vba:

Public Function FindDatoer(Varenummer, Dataomrade As Range) As Variant
Application.Volatile
Data = Dataomrade
For i = 1 To UBound(Data)
If Data(i, 1) = Varenummer Then
FindDatoer = FindDatoer & Data(i, 2) & ";"
End If
Next
End Function

Function GetStrElement(s As String, n As Integer) As String
  GetStrElement = Replace(Split(s, ";")(n - 1), "", "")
End Function

Kald den ved at skrive =Finddatoer i en celle

=finddatoer(C5;Ark1!B:F)

OBS! den performer ikke super godt hvis der er rigtig data :/
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2015 - 19:16 #2
Denne makro henter kun unike postnumre:

Sub HentPostNumre()
Dim LastRowColC, LastRowColB, x, k, l As Integer
Dim Temp As String
Dim y As Long
Temp = ""
LastRowColC = Range("C65536").End(xlUp).Row
LastRowColB = Sheets("Sheet2").Range("B65536").End(xlUp).Row
k = 2
For x = 2 To LastRowColC
y = Cells(x, 3)
If Application.CountIf(Sheets("Sheet2").Range("B:B"), y) > 0 Then
k = Application.Match(y, Sheets("Sheet2").Range("B:B"), 0)
For Z = 2 To LastRowColB
If Sheets("Sheet2").Cells(Z, 2) = y _
And Application.CountIf(Sheets("Sheet2").Range(Sheets("Sheet2").Cells(k, 6), _
Sheets("Sheet2").Cells(Z, 6)), Sheets("Sheet2").Cells(Z, 6)) = 1 Then
Temp = Temp & "; " & Sheets("Sheet2").Cells(Z, 6)
End If
Next
End If
If Len(Temp) > 0 Then
Temp = Right(Temp, Len(Temp) - 2)
End If
Cells(x, 4) = Temp
Temp = ""
Next
End Sub
Avatar billede Ok-sana Nybegynder
18. december 2015 - 19:22 #3
Tak for svar.

Desværre jeg kan ingenting med vba og makro. Vil gerne forsøge mig med det, men tror det er dødsdømt projekt.

Er der slet ikke nogen andre løsninger?
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2015 - 20:56 #4
Så svært er det ikke med makroer. Kopier hele makroen, højreklik på fanebladet (Ark1), vælg Vis koder og indsæt den dem. Du kan køre makroen ved at vælge Vis - Makroer - Vis makroer og så køre den derfra. Eller du kan indsætte en knap, og linke den til makroen.

En lille detalje jeg glemte: Hvad hedder dine ark? Ark1/Ark2 eller Sheet1/Sheet2? I min makro hedder de Sheet1 og Sheet2 og det skal rettes i makroen hvis dine hedder Ark1/Ark2. Jeg gør det gerne for dig, så du kan kopiere hele makroen på en gang.
Avatar billede Ok-sana Nybegynder
18. december 2015 - 21:22 #5
Ark 1 = Postcode
Ark 2 = Sl.62

Jeg har nu udskiftet "Sheet 2" med "Sl.62" i makroen og har sat den ind - der sker dog ingenting i regnearket.

Men det ikke slutter her.
Jeg har også Ark 3, som hedder "Sl.5688" - den sat op identisk til "Sl.62"
Postnumrene fra denne ark skal hentes i ark "Postcode" i celle D30 og ned.
Dvs. at D1:D29 skal referere til "Sl.62" og D30:D59 skal referere til "Sl.5688"

Synes du stadig det kan løses med makro? Jeg må indrømme jeg er mere tilhænger af formler, så har jeg også en chance for tilpasse/rette dem hvis der opstå behov :-)
Avatar billede jens48 Ekspert
18. december 2015 - 23:22 #6
Jeg har lavet makroen om, så den kører automatisk hver gang du sætter en dato ind i kolonne C på Ark1. Kopier hele makroen og sæt den ind under vis koder (højreklik på Ark1)

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Not Intersect(Target, Range("C:C")) Is Nothing Then
Dim LastRowColC, LastRowColB, x, k, l As Integer
Dim Temp As String
Dim y As Long
Temp = ""
Range("D2:D60").ClearContents
LastRowColB = Sheets("Sl.62").Range("B65536").End(xlUp).Row
k = 2
For x = 2 To 29
y = Cells(x, 3)
If Application.CountIf(Sheets("Sl.62").Range("B:B"), y) > 0 Then
k = Application.Match(y, Sheets("Sl.62").Range("B:B"), 0)
For Z = 2 To LastRowColB
If Sheets("Sl.62").Cells(Z, 2) = y _
And Application.CountIf(Sheets("Sl.62").Range(Sheets("Sl.62").Cells(k, 6), _
Sheets("Sl.62").Cells(Z, 6)), Sheets("Sl.62").Cells(Z, 6)) = 1 Then
Temp = Temp & "; " & Sheets("Sl.62").Cells(Z, 6)
End If
Next
End If
If Len(Temp) > 0 Then
Temp = Right(Temp, Len(Temp) - 2)
End If
Cells(x, 4) = Temp
Temp = ""
Next
Temp = ""
LastRowColB = Sheets("Sl.5688").Range("B65536").End(xlUp).Row
k = 2
For x = 30 To 59
y = Cells(x, 3)
If Application.CountIf(Sheets("Sl.5688").Range("B:B"), y) > 0 Then
k = Application.Match(y, Sheets("Sl.5688").Range("B:B"), 0)
For Z = 2 To LastRowColB
If Sheets("Sl.5688").Cells(Z, 2) = y _
And Application.CountIf(Sheets("Sl.5688").Range(Sheets("Sl.5688").Cells(k, 6), _
Sheets("Sl.5688").Cells(Z, 6)), Sheets("Sl.5688").Cells(Z, 6)) = 1 Then
Temp = Temp & "; " & Sheets("Sl.5688").Cells(Z, 6)
End If
Next
End If
If Len(Temp) > 0 Then
Temp = Right(Temp, Len(Temp) - 2)
End If
Cells(x, 4) = Temp
Temp = ""
Next
End If
End Sub
Avatar billede Ok-sana Nybegynder
19. december 2015 - 08:53 #7
Nu lyder jeg meget dumt - hvad gør jeg for at resultatet kommer frem? :-)

Jeg har indsat makroen, som anvist. Der sker bare ingenting i ark 1 kolonne D, når jeg indtaster dato i kolonne C.

Hvad har jeg glemt?
Avatar billede jens48 Ekspert
19. december 2015 - 12:35 #8
Det er nok makrosikkerheden der er sat således at makroer ikke accepteres. Det kan du ændre under Udvikler - Makrosikkerhed. Her skal du vælge en af de tre nederste valgmuligheder. Jeg bruger selv Deaktiver alle makroer med meddelelse.
Avatar billede Ok-sana Nybegynder
20. december 2015 - 09:32 #9
Done. Det har desværre ikke ændret noget.
Avatar billede jens48 Ekspert
20. december 2015 - 09:54 #10
Hvis det ikke er noget problem, må du gerne sende det til mig. Så vil jeg rette det til. Brug kober_soerensen(snabel-a)hotmail.com
Avatar billede Ok-sana Nybegynder
21. december 2015 - 15:02 #11
har sendt regnearket til dig
Avatar billede jens48 Ekspert
21. december 2015 - 21:08 #12
Arket sendt retur. Problemet lå i datoen, som ikke var formateret som dato. Og makroen så den derfor som en tekststreng