Avatar billede sismofytten Juniormester
26. december 2015 - 15:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 & Linux

Jeg har en windows 8 bærbar pc som jeg vil opgraderer til win 10 og installerer linux på - jeg tænker metoden er følgende, men det er over 10 år siden jeg legede med dette sidst så hvis der er nogle der har nogle tips eller kan henvise til en guide ville det være fint :-)
1) Opret en ekstra partition (opdel C:\ i to partitioner) - hvordan gør man det nemmest i WIN10?
2) Installer Linux på den nye partition - er der en guide hertil og hvilket OS vil i anbefale - jeg har hørt om Ubutu ...

God jul til alle :-)
Avatar billede showsource Seniormester
26. december 2015 - 20:32 #1
diskhåndtering i win ver. x?????
Højrklik på en disk og vælg .....
Det bedste vil nok være hvis du har en gammel disk liggende du kan tilføje, og her installere Linux Mint. (Har leget med Ubuntu, men hvorfor "overreagerer". Lær Linux,(Debian) at kende, og find derefter ud af hvad du vil med det, og tag den herfra. Ubuntu er et velment projekt for at gøre det nemt for ukyndige Unix brugere at få Linux på compen. Og velment, ja, men det suger computersaft, lidt i stil med hvad Win Vista kunne finde ud af.

Og selvf. vælge "dualboot" under installation
Avatar billede showsource Seniormester
26. december 2015 - 20:33 #2
"Højrklik på en disk og vælg .."
Altså, "kontrolpanel", "computeradministration", "Diskhåndtering" og så højreklik på en disk.
(Mener det er så'n vejen er der til)
Avatar billede bpb Seniormester
26. december 2015 - 20:39 #3
Jeg kan ikke svare på det hele, men her er nogle ting jeg har fundet ud af.

Søg på "Ubuntu alongside Windows"  -  så får du et væld af forslag til hvordan man kan have Windows og Ubuntu installeret på samme computer, og vælge mellem dem under opstart.

Mit indtryk er, at en erfaren bruger kan vælge at partitionere manuelt, og at vi andre kan lade det ske automatisk.  (Men jeg har ikke prøvet.)

Pas på med Ubuntu 15.  Den er teoretisk færdigudviklet, men jeg stødte på en rapport om sort skærm.  Ubuntu 14.04.3 LTS er muligvis den sikre løsning indtil videre.

En rapport om en Ubuntu installation, som blev beskadiget under opgradering til Windows 10, kan tyde på, at det er bedst at opgradere til Window 10 først, og så tilføje Ubuntu bagefter.

Udover Ubuntu findes der forskellige Linux varianter.  Linux Mint 17.3 er nok den mest anvendte.  De andre ser ud til at tjene mere specielle formål.

Hvad er bedst, Ubuntu eller Linux Mint?

En smagssag.  Jeg brændte en boot-dvd med Ubuntu og en anden med Linux Mint, og har afprøvet dem begge uden at installere dem.  (For det kan man!)

Bruger-grænsefladen er forskellig.  Derudover ser de to operativsystemer ud til at fungere på meget nær samme måde.

Linux Mint har flere programmer pre-installeret.  Det er nok derfor iso-filen fylder ca. 1,55 GB mod Ubuntu's godt og vel 1,03 GB.

Jeg brændte de to dvd'er for at have en plan B parat, hvis opgraderingen til Windows 10 skulle gå i fisk.

Men især fordi Ubuntu og Linux understøtter filer i Postscript format.  Det gør Windows ikke  -  man må bruge særlige programmer.

Hvis du har et par tomme dvd'er liggende  (eller USB nøgler), kan du jo prøve at brænde en med Ubuntu 14.04.3 LTS og en anden med Linux Mint 17.3, boote fra dem uden at installere, og sammenligne.  Så kan du senere vælge hvilken du synes passer bedst til dit behov.

Min erfaring er begrænset, fordi jeg ikke selv har installeret nogen Linux variant.  Afprøvnings-boot har vist sig at fungere så smukt, at mit behov er dækket for nærværende.  Man har fuld adgang til filer, som ligger under Windows.

(Denne kommentar er sendt af sted fra Linux Mint 17.3, som prøvekøres uden at være installeret på min Windows 10 computer.)
Avatar billede sismofytten Juniormester
26. december 2015 - 20:48 #4
Hej Bjarne,
Tak for tips'ene - jeg vil prøve med en USB nøgle udgave først - hvor kan jeg hente den?
Avatar billede showsource Seniormester
26. december 2015 - 20:55 #5
Avatar billede showsource Seniormester
26. december 2015 - 21:01 #6
Ubuntu pendrive:
http://www.ubuntu.com/download/desktop/try-ubuntu-before-you-install

Finder desværre ikke lige et link til en Mint "live" før install ?
Avatar billede bpb Seniormester
26. december 2015 - 22:09 #7
Jeg fandt iso-filerne på præcis de steder som Showsource fortæller om.  De dybe links var:

www.ubuntu.com/download/desktop
www.linuxmint.com/download.php

På siden med Linux Mint oplyses det, at:

If you're not sure which one is right for you, "Cinnamon 64-bit edition" is the most popular.

-  Og jeg fulgte rådet.  De to iso-filer blev hentet klokken seks om morgenen, hvor belastningen er lav.

Man kunne vælge mellem forskellige download-sites.  Jeg valgte en på Universitet i Lund, fordi den så ud til at være nærmest.

Og så har hver iso-fil en MD5Sum, som er let at finde, hvis man bladrer lidt rundt.  Det er sandsynligvis en god ide at tjekke den, fordi filerne er store.  Begge mine filer gav "Match".  Jeg brugte det lille gratis program WinMD5Free, som kan hentes her:

www.winmd5.com

Som en finesse er der angivet en MD5Sum både for zip-filen og for exe-filen, så man kan tjekke selve programmet, inden man tager det i brug.

Selve brændingen skete i Windows 8.1 med programmet Power2Go.  Det har et lidt andet udseende end dem man ser på Internet, men fungerer på samme måde.

-  Og så glemte jeg at sige, at tastaturet under afprøvnings-boot er en-us.  Jeg har ikke fundet en metode til at ændre det.  Men man lærer hurtigt, hvor de forskellige tegn befinder sig  -  og hvis man har brug for at skrive på dansk, kan man med fordel udarbejde teksten under Windows, og kopiere den til udklipsholderen når man kører Ubuntu eller Linux.
Avatar billede sismofytten Juniormester
27. december 2015 - 12:37 #8
Tak for hjælpen - det var faktisk meget nemmere end jeg troede.
Jeg gjorde følgende med succes og uden problemer og Ubuntu var installeret i løbet af en times tid :-)
1. Lav Backup af data
2. Opgrader til windows 10 (det tager lang tid - flere timer)
3. Download ubuntu desktop zip fil
4. Pak den ud på en tom USB stick
5. Boot PC'en fra USB disken (tryk F12 i bootfasen)
6. Vælg installer Ubuntu (ved siden at Windows)
7. Følg guiden - den indeholder alt fra partitionering til wifi og tastatur installering
8. Viola og du har en PC med Windows 10 og Ubuntu som du skal vælge hvad du vil ved opstart af PC.

Showsource og bpb lægger i et svar så fordeler jeg pointene
Avatar billede bpb Seniormester
27. december 2015 - 17:38 #9
Tillykke!  Her er et svar.