Avatar billede Mads32 Ekspert
16. januar 2016 - 15:15 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kan jeg ved hjælp af en macro, angive varierende udskriftsområder i Exel.

I et program med varierende udskriftsområde, bruger jeg et udskrivningsområde A2:T142.men  T142 varierer alt efter mængden af indtastede data.
Celle A2 er navngivet  START og celle T142 er navngivet  SLUT
Jeg har i macroen navngivet celle T142 med kommandoen:  ActiveWorkbook.Names.Add Name:="slut", RefersToR1C1:="=Ark1!activecell"
Når jeg I min macro skriver Range("A2:T142").select, virker udskriften --- men daT142 er varierende, ønsker jeg at kunne skrive en kommando, der i stedet for de faste cellereferencer, anvender variable reference.
Mit forsøg med Range("start:slut").select --- virker ikke, lige som jeg har prøvet forskellige varianter.
Hvad skal jeg skrive???  Range("????:????").select
Skal START og SLUT dimensioneres i macroen, og i givet fald hvordan??
Avatar billede rosco Novice
17. januar 2016 - 10:10 #1
Sub SetPrintArea()
ActiveSheet.PageSetup.PrintArea = Range("A2:T2", Range("T65536").End(xlUp)).Address
End Sub
Avatar billede rosco Novice
17. januar 2016 - 10:27 #2
Range("T65536").End(xlUp)).

Hvad der er fyldt i kolonne T bestemmer hvor mange rækker der medtages i udskriftområde.
Avatar billede Mads32 Ekspert
18. januar 2016 - 14:08 #3
Tak for dit forslag.

Det virker til udpegning af område. jeg har også prøvet at skrive et fast område, som også virker Tusind tak.

Jeg er imponeret over de mange kloge hoveder der svarer på EKSPERTEN.

Arbejder du professionelt som programmør?

Findes der en god lærebog for Visual Basic, som en amatør kan bruge??
Avatar billede rosco Novice
18. januar 2016 - 16:05 #4
Synes ikke der er  nogle rigtig gode bøger om Excel vba. Det jeg har gjort var at tage udgangspunkt i en konkret opgave, søg her på eksperten samt det øvrige net til opgaven er løst. Det er jeg kommet rigtig langt med.

Jeg bruger Excel en del i mit daglige arbejde og privat. Måske lidt nørdet men det startede som hmen hobby/ interesse og er det stadig.