Avatar billede Mikkel_W Juniormester
06. februar 2016 - 18:32 Der er 6 kommentarer

Renteberegning på obligation

Hej alle

Jeg sidder med en renteberegning på en obligation, som jeg ikke kan få til at gå op.

Det er en realkreditobligation med 2% i rente. Renten for perioden 01-10-2015 til 31-12-2015 er opgjort til 21.460,65 af banken.

Kan I hjælpe med en formel, der kan ramme det korrekte rentebeløb? Synes jeg har prøvet med både 360 dage og 365 dage på et år.

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Mikkel
Avatar billede Mikkel_W Juniormester
06. februar 2016 - 18:33 #1
Hov - og den nominelle værdi er 4.339.297,24.
Avatar billede nemlig Professor
07. februar 2016 - 10:23 #2
Hmmm, normalt udstedes obligationer i hele tusinder. Hvorfor den skæve nominelle værdi? Kan det være kursværdien, da tager afsæt i?
Avatar billede Mikkel_W Juniormester
07. februar 2016 - 10:35 #3
Den nominelle værdi er god nok. Den "skæve" værdi skyldes, at der tidligere har været udtrækninger.
Avatar billede nemlig Professor
07. februar 2016 - 11:01 #4
OK, men det er også min opfattelse, at udtrækninger sker i hele 100 eller 1.000. Synes det er underligt at den nom. værdi er skæv, med mindre det er kursværdien eller det er en udl. obligation, hvor det er valutakursen, der gør nom. værdi skæv.
Avatar billede Mikkel_W Juniormester
07. februar 2016 - 11:22 #5
Det er ikke korrekt. Det er helt normalt med "skæve" udtrækninger.
Avatar billede nemlig Professor
07. februar 2016 - 12:29 #6
OK. Jeg kan heller ikke få rentebeløbet til at passe. Hvilke obligationer er der tale om?