Avatar billede markus-king Nybegynder
10. februar 2016 - 14:19 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hvilke router kan bruges?

Hej,

Jeg har købt en 200 Mbit forbindelse til mit hjem, men den fiberboks, som leverandøren sendte, har kun op til 802.11n.

Jeg skal derfor investere i en router, men er lidt i tvivl om hvad der faktisk kan håndtere 200 Mbit forbindelser.

- Vil alle 802.11ac routere kunne levere 200 Mbit/s, hvis computeren self. også selv kan håndtere ac?

- Vil en AC1300 være tilstrækkelig, hvis den har 400 Mbps i 2,4 GHz båndet og 867 Mbps i 5GHz båndet??

- Jeg kan læse mig frem til, at Mbps det samme som Mbit/s. Passer dette?

- I forlængelse af forrige spørgsmål, burde en 802.11n med op til 300 Mbps ikke kunne håndtere min forbindelse?

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede sonalias Seniormester
10. februar 2016 - 14:36 #1
802.11n vil ved de rette forhold kunne levere op til 300Mbps, dette gør sig gældende hvis du står 1 meter væk og antennerne sidder helt perfekt.
Realistisk gennem et par vægge og en 10 meter kommer du nok ikke over 100.
AC1300 er et fint bud hvis dine enheder kan understøtte begge bånd?
Og ja, Mbps == Mbit/s, men det er IKKE det samme som MBps (MegaBytes pr sek. som er 8 gange så meget som Mb). Håber du blev lidt klogere :)
Avatar billede markus-king Nybegynder
10. februar 2016 - 14:55 #2
Tak for det hurtige svar! :)

Jeg forstår at de 300 Mbps kun gælder for "ideelle" forhold, men jeg får ikke noget nær 100 Mbit/s med min nuværende 802.11n forbindelse, nok nærmere 5-20 Mbit/s. Min router er også ret tæt på mig og det gør ikke stor forskel hvor mange devices der er forbundet til routeren.

AC1300 leverer jo selv 400 Mbps og 867 Mbps. De tal vil jo selv falde drastisk gennem vægge som du selv siger, så det lyder nærmest somom at man teoretisk skal MEGET højt op, før man i praksis kan komme op i de hastigheder.

Hvordan kan jeg tjekke, om mine enheder understøtter begge bånd?
Avatar billede Blueeyez Mester
10. februar 2016 - 17:33 #3
tp-link archer c5 1200 kan trådløst komme op på 40 MB/s hvor klient pc er med intel 7260 ac kortet!

Jeg vil os råde dig til at bruge 5 ghz fremfor 2.4 ghz..

google dine enheders wifi kort..
Avatar billede markus-king Nybegynder
10. februar 2016 - 17:47 #4
Troede alle 802.11n netværkskort og op var kompatible med 5 Ghz båndet?

Hvilke specs ville I anbefale som minimum at have med?
Avatar billede sonalias Seniormester
10. februar 2016 - 18:04 #5
5Ghz er at foretrække ifht. Hastighed, men rækkevidden er tilsvarende dårligere ved højere frekvenser, jeg er ikke up to date på specifikt udstyr, så her må en anden træde til
Avatar billede Wally73 Mester
10. februar 2016 - 18:37 #6
Husk lige at du deler radiofrekvensen med alle andre folk i området, der ønsker at benytte den eller noget af den.

2,4Ghz frekvensbåndet er delt op i 11 mindre dele.

Kører man med 802.11b, så benytter man kun 1 af de 11 dele og i teorien kan 11 brugere, så kører med fuld hastighed samtidigt.
Fuld hastighed er her så 11mbps.

Kører man med 802.11g, så benytter man 3 af de 11 dele og i teorien kan kun 3 brugere, så kører med fuld hastighed samtidigt.
Fuld hastighed er her så 54mbps og kun hvis frekvenserne lægges, så der ikke er overlapning.

Kører man med 802.11n, så benytter man alle af de 11 dele og i teorien kan kun 1 brugere, så kører med fuld hastighed.
Fuld hastighed er her så optil 300mbps.

De 3 standarder benytter alle samme frekvensbånd, så er der bare en anden bruger, der vælger at benytte en 801.11b frekvens, så vil det med sikkerhed påvirke 802.11n brugeren og måske også en 802.11g bruger.

Det samme gør sig gældende for 5Ghz frekvensbåndet, men der er endnu ikke så meget udstyr der anvender dette bånd.
Er der bare en i området, der anvender dette bånd, så er man allerede hårdt ramt.

Kontroller hvor mange trådløse netværk du kan se på din computer.
Kan du se mange, så er det reelt håbløst at få noget der er meget over 50mbps.

Kabling er den eneste sikre løsning.
Avatar billede markus-king Nybegynder
10. februar 2016 - 19:23 #7
Hvordan sikrer man sig så mod interferens fra naboer?

Inden jeg fik opgraderet mit net til 200 Mbps havde jeg en 20 Mbps forbindelse hos en anden leverandør (og dermed anden router osv). Nettet var måske ikke hurtigt som nu, men det var aldrig ustabilt.

Efter opgraderingen kan nettet godt finde på at være "begrænset" i perioder, mit (og leverandørens) gæt er interferens fra naboerne, der alle har fået installeret samme fiberboks.

Antallet af trådløse netværk jeg kan finde på min computer har dog ikke nævneværdigt ændret sig, der er dog mange da jeg bor i byen. Signalniveauet er dog ikke højt.

Jeg har valgt den bedste kanal jeg kunne finde og som ikke overlapper de andre, Channel 11. Nettet kan fortsat være ustabilt.

Er der fordel i at bruge 40 MHz i stedet for 20 MHz?
Avatar billede Wally73 Mester
10. februar 2016 - 21:42 #8
Antallet af netværk behøves ikke ændre sig.
Bare det at det er højt gør at du vil opleve problemer.

Førhen kørte i nok næsten alle med 10-20mbps på jeres internetlinjer og når det trådløse netværk var på ca. 50, så var der huller i jeres radiokommunikation mellem jeres enheder og jeres routere.
Nu er internetlinjerne hurtigere end jeres trådløse trafik, så nu er der ingen huller i radiokommunikation, hvor andre lige kan hoppe ind.
Samtidigt vil services, som Netflix, HBO, YouTube, TV2 Play, ViaPlay, YouSee Bio osv. faktisk skrue op for datamængden, da kvaliteten nu kan blive bedre, hvilket resulterer i endnu mere trafik.

Antaller af synlige trådløse netværk er kun indikation af hvor belastet radiofrekvenserne er.
Der er netværk, der er usynlige i listen, der er andre enheder, der benytter samme frekvens, men som ikke er WIFI, så som DECT telefoner, trådløse ringklokker, babyalarmer, nogen fjernbetjeninger,fjernstyret legetøj og Bluetooth.

Andre elektriske enheder, som egentligt ikke har nogen radio indbygget kan stadigvæk godt støje i frekvensområdet, hvilket gælder enheder, så som køleskabe, microbølgeovne, frysere, barbermaskiner osv.

Oftest anbefales det at begrænse båndbredden på det trådløse netværk til under 48mbps i tæt bebyggelse for at få et stabilt trådløst netværk.
En stabil internetforbindelse med stor båndbredde kræver kabling eller at man som minimum bor i hus uden for mange naboer tæt på, allerbedst ville faktisk være på en landejendom uden naboer i et par hundrede meter radius.
Avatar billede markus-king Nybegynder
10. februar 2016 - 22:44 #9
Det giver straks mening.

Tror mit bedste bud for at undgå kabel er at købe en AC router med dual band, sørge for at bruge 5 GHz båndet og ellers krydse fingre.

En ting jeg dog er i tvivl om er, at jeg ifølge leverandøren er den eneste i området, der har oplevet de problemer med interferens. Jeg bor i penthouse og burde derfor vel være bedre rustet end mine underboer?

Jeg har nemlig tidligere været oppe på 80 Mbit/s i en længere periode, men med al den interferens kunne jeg knap downloade et Excel ark.

Læg gerne svar, alle der har deltaget i diskussionen. :)
Avatar billede Wally73 Mester
11. februar 2016 - 06:21 #10
Faktisk er det ikke en fordel at være i penthouse-lejligheden, når det kommer til trådløst netværk.

Det trådløse netværk bliver bremset af alle de objekter du ser i landskabet og specielt af dem, som indeholder væsker.
Når du bor i penthouse, så er der formentligt ikke så mange objekter i din udsigt og det betyder at der er flere access punkter, der har en god linje til din lejlighed uden forstyrrelser.
Med andre ord, så kan du formentligt se trådløse netværk fra folk der bor 100m i radius af din lejlighed, mens lejligheden lige under dig har flere objekter i deres udsigt og dermed kun kan se trådløse netværk fra dem indenfor 75m radius osv. nedad.
Avatar billede sonalias Seniormester
11. februar 2016 - 08:26 #11
Synes Wally skal ligge svar, det er vidst ham der har brugt mest tid her ;)
Avatar billede markus-king Nybegynder
11. februar 2016 - 23:40 #12
Det er i hvert fald en forklaring.

At der slet ikke er nogen der har oplevet noget lignende, er dog stadig mystisk. Der er nemlig andre penthouse lejligheder i nærheden. Det betyder dog self. ikke, at alt bliver rapporteret til internetudbyderen.

Tak for hjælpen alle sammen, specielt til Wally ja. :) Jeg afventer dit svar.
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 01:54 #13
Jeg er ikke interesseret i pointene, så giv dem til en anden. :)
Avatar billede markus-king Nybegynder
14. februar 2016 - 03:13 #14
Sonalias, pointene går vidst til dig. :)
Avatar billede sonalias Seniormester
15. februar 2016 - 07:45 #15
"Svar"