Avatar billede Majboel Nybegynder
01. marts 2016 - 19:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

al LAN trafik gennem router ?

Hej.
jeg har et større lan herhjemme, med en del swithes, access points m.m
alle enheder får selvfølgelig tildelt ip adr via dhcp.
hvis jeg vil afspille en video fra en bærbar via chromcast til tv, går trafikken den nærmeste vej eller skal al trafik på lan altid igennem routeren ?
går ud fra at trafikken går den nærmeste vej, da routeren kun laver forbindelse mellem lan og wan og tildeler ip adr.
dvs hvis man ikke havde adgang til wan, så ville switche og faste ip adr kunne afløse routeren ?
Avatar billede chalde Seniormester
01. marts 2016 - 21:12 #1
hvis jeg vil afspille en video fra en bærbar via chromcast til tv, går trafikken den nærmeste vej eller skal al trafik på lan altid igennem routeren ?
går ud fra at trafikken går den nærmeste vej, da routeren kun laver forbindelse mellem lan og wan og tildeler ip adr.
Så længe det er samme subnet og enhederne dermed kan se hinanden, uden at routeren skal vise vej (eg. mellem 2 forskellige subnets), så vil switch/ap håndtere trafikken.

dvs hvis man ikke havde adgang til wan, så ville switche og faste ip adr kunne afløse routeren ?
Ja, men vær opmærksom på, at eks. chromecast formentlig ikke vil fungere uden WAN adgang. Dertil kan der være øvrige services som ligeledes er afhængige af WAN adgang, DNS opslag mv.
Avatar billede Majboel Nybegynder
17. marts 2016 - 16:17 #2
chalde> smid et svar, så lukker jeg tråden.
tak for kommentar.
Avatar billede chalde Seniormester
17. marts 2016 - 16:47 #3
bare behold point :)
Avatar billede Majboel Nybegynder
17. marts 2016 - 18:13 #4
lukket