Avatar billede Juniormester
29. marts 2016 - 12:00 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

windows 10 vil ikkke boote op.

Jeg har installeret linux mint live 64bit paa min 32usb stick, efter boot kan jeg ikke vaelge mit windows 10 mere, booter jeg uden usb, for jeg en meddelse om at intet os er installeret, men via linux mint kan jeg se alle mine windows mapper, jeg har ikke noget orginalt windows medie, da maskinen havde installeret windows. Hvor dan kan jeg rette det op.
Avatar billede Juniormester
29. marts 2016 - 12:10 #1
PS jeg har kun usb til at boote fra, mit externe usb drev vil ikke laese skiver.
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2016 - 15:12 #2
Du kan gå ind på linket, og hente en Iso, som kan bruges til at lave en USB boot stick med:https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede Slettet bruger
29. marts 2016 - 15:14 #3
Rufus er rigtig god til at lave en bootbar USB med.
https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2016 - 16:39 #4
Har du været i bios og set hvad computeren prøver at boote fra?

Kan du tilgå en boot manager ved at trykke på en taste?

Alt efter pc er denne forskellig. Kan være F1-2-10-11 eller 12, men også esc.

Kan du ikke ændre boot her, er jeg enig i #2 og #3 hvor du så kan reparere din installation, og forhåbentlig få boot sektoren tilbage.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. marts 2016 - 16:42 #5
En trin for trin vejledning du skal blot have et USB stik klar. Programmet melder selv hvornår du skal vælge Dit USB
http://s000.tinyupload.com/download.php?file_id=61140455943635349651&t=6114045594363534965145439
Avatar billede Juniormester
29. marts 2016 - 19:31 #6
Husk nu, at jeg kun har en pc som k'rer linux mint. ingen windows makine ./*
Avatar billede 220661 Ekspert
29. marts 2016 - 20:36 #7
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2016 - 00:20 #8
Kikser det med #7 så prøv Hirens boot CD (Lægges på USB)
Den har en mini Windows XP plus et hav af nyttige programmer.
http://www.hiren.info/pages/bootcd
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2016 - 00:23 #9
Det er vist nemmere at finde downloads linket her:
http://downloads.tomsguide.com/Hiren-s-Boot-CD,0301-51033.html
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2016 - 00:28 #10
Noget gik galt :-(
Denne her skulle virke, man ruller ned af siden til den grønne pil:
http://www.hirensbootcd.org/download/
Avatar billede bpb Seniormester
30. marts 2016 - 08:34 #11
Sandsynligvis er der en meget enkel og helt banal forklaring.

Meddelelsen om, at intet OS er installeret, kan tyde på, at computeren forsøger at boote fra et forkert sted.

For eksempel fra en USB-pind, som ikke er monteret.

Prøv at læse #4 en gang til.

Et eller andet sted i labyrinten af funktionstast-menuer har du engang valgt USB-drev, for at boote Linux Mint.

Måske tror computeren, at den skal blive ved med at boote fra USB.

Du skulle prøve at gå ind i labyrinten af funktionstast-menuer igen, og finde det sted hvor du valgte USB.

Og så bed den om at boote fra harddisken i stedet.

Windows 10 forsvinder ikke, bare fordi du kører Linux Mint Live.  Jeg har fornylig kørt et dusin forskellige Linux varianter Live, uden at Windows 10 er blevet påvirket.
Avatar billede Juniormester
30. marts 2016 - 21:24 #12
Det hjalp ikke at ændre boot i bios. Nu er den inleveret til en ren win 10 home installering, der var en masse recovery og hp gejl + den var opgaderet fra 8.1.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2016 - 21:51 #13
Indleveret? Det kunne du da have gjort selv, og poko1 gav dig en flot anvisning. Men Ok, det er dine penge :-)
Avatar billede Juniormester
30. marts 2016 - 22:27 #14
Det link sender mig til noget film halløj.
Avatar billede Slettet bruger
30. marts 2016 - 22:41 #15
Det har du misforstået :-) #5 er ikke noget film halløj.
Det er en anvisning, trin for trin, på hvordan man bruger det download program jeg linkede til. Hvis man vil lære noget, må man prøve noget, og uanset hvad kunne du ikke, med det program, skade hverken HDD eller computer.
Avatar billede bpb Seniormester
31. marts 2016 - 14:19 #16
mhhm  -  har du tid til at fortælle det fulde navn på den 64-bit variant af Linux Mint du brugte?
Og hvilken computer?  (Jeg går ud fra at den bruger BIOS og ikke UEFI.)

Skete der noget uventet, da du bootede USBen?

Det kunne være interessant for os andre at vide.  Faktisk har jeg lyst til at reproducere eksperimentet, i håb om at lære noget.

Den jeg prøvede i december 2015, hedder Linux Mint 17.3 Cinnamon 64-bit, med MD5 signatur  ("MD5Sum")  e71a2aad8b58605e906dbea444dc4983.

Du har forhåbentlig checket din ISO-fils MD5 sum?

Hvis ikke  -  eller hvis du downloadede ISO filen den 20. februar 2016  -  bør du læse dette her,
blog.linuxmint.com/?p=2994
hvor det oplyses, at skadelig kode på det tidspunkt havde sneget sig ind i netop denne ISO fil.
Avatar billede Juniormester
31. marts 2016 - 18:34 #17
Den ligger på en usb nøgle, og jeg kan ikke tilgå den fra min "mytek" tablet.
Avatar billede Juniormester
02. april 2016 - 00:03 #18
Ok nu har jeg lånt en pc.
Computeren var en HP pavilion x2 13" Og det var linux mint 173 chinnamon 64bit, jeg tjekkede ikke MD5 sum, men har filen:MD5SUMS

Jeg syntes ikke der var noget usædvanligt under boot af mint i perioden, når bare usb nøgle var i pc, ellers meldte grup no os.
Avatar billede bpb Seniormester
02. april 2016 - 22:43 #19
Fint, dine oplysninger er tilstrækkelige til at jeg har kunnet gentage eksperimentet.

Din ISO-fil har samme navn som den jeg afprøvede i december 2015, altså længe før angrebet på Linux Mint den 20. februar.

Du har formentlig hentet din ISO-fil nogle uger efter at Linux Mint folkene var færdige med at rydde op.  Spørgsmålet er, om sådan en fil på trods af oprydningen stadig kan være inficeret, så den beskadiger Windows.

Så her i eftermiddags tillod jeg mig at downloade og afprøve ISO filen til Linux Mint en gang til.

Filen hedder  "linuxmint-17.3-cinnamon-64bit.iso"  og jeg hentede den fra Europe Denmark KLID, hvilket er den af de mange officielle Linux Mint download sites som ligger nærmest min bopæl.

Checksummen blev beregnet med det lille gratis program WinMD5.exe.

Resultat:  e71a2aad8b58605e906dbea444dc4983, hvilket er samme MD5Sum som for den gamle ISO fil fra december 2015 (jævnfør #16).  Summen svarer også til hvad der oplyses på Linux Mints hjemmeside.

Resultatet viser, at den nye ISO fil ikke er påvirket af angrebet.

Så er din ISO fil nok også upåvirket, med overvældende sandsynlighed  -  der foreligger ikke rapporter om angreb i løbet af de få mellemliggende dage.

Den nye ISO fil blev, for fuldstændighedens skyld, "brændt" på en USB pind med Rufus programmet, og prøvekørt Live på min Acer Aspire V3 571 bærbare.

Linux Mint, med tilnavnet Rosa, kunne uden problemer vise Internet TV på spansk fra Kinas Centrale TV Station.  Forinden havde jeg valgt tidszonen som Copenhagen.  Nødvendigt, for ellers kommer computerens ur til at gå forkert.

Jeg sluttede af (Shut Down).  Computeren slukkede.  Jeg fjernede USB pinden, og tændte computeren igen.

Windows 10 startede op, fuldkommen normalt.

Konklusion:  Der er ikke noget i vejen med Linux Mint.  Ingen tegn på rester af skadelig kode som kunne stamme fra angrebet.  Årsagen til dit problem må ligge et andet sted.

En optælling viser, at jeg indtil nu har prøvekørt 34 forskellige Linux varianter uden at installere dem.  Hver enkelt blev googlet først, for at sikre, at prøvekørsel ikke ville gøre skade.

Windows 10 på min computer er ikke blevet det mindste påvirket af nogen af dem.

Og under diverse søgninger  (ca. 2 måneders aktivitet)  så jeg ikke en eneste rapport om, at en Linux bruger har fået Windows beskadiget ved at køre Linux uden at installere.  Ellers ville jeg straks have stoppet alle aktiviteter af den art.

Tværtimod har folk i mange tilfælde kunnet reparere en defekt Windows installation, herunder en defekt boot-sektor, ved at boote fra en Linux DVD eller USB, som foreslået i flere af ovenstående kommentarer.  (Til det formål kan man naturligvis også bruge et dedikeret program, som foreslået i andre af ovenstående kommentarer.)

Så du, mhhm, ser ud til at være den første i verdenshistorien, som har oplevet det problem, du beskriver.  Dit problem er principielt interessant.

Jeg tror stadig, at din BIOS er et nærliggende sted at søge efter årsagen.  En beskadiget boot-sektor?  Måske, men at Linux skulle være årsagen, lyder ikke sandsynligt.  Måske er årsagen noget helt tredie.

BIOS fungerer jo forskelligt på forskellige computere, og det er længe siden jeg har brugt en HP computer.  Men det ser ud til, at man trykker ESC og F9 for at se listen over bootbare medier.  Kan det tænkes, at harddisken på en eller anden måde er forsvundet fra listen?  Er det muligt at nulstille BIOS til fabriksindstillingerne?

Lidt sent at spørge.  Men den eller de folk, som du har indleveret computeren til for at få Windows 10 geninstalleret, kan muligvis komme med lidt feedback.  Det kunne være interessant for os andre at høre.

Forresten, så synes jeg det er helt OK at indlevere en computer til en professionel for at få et problem løst på et par timer, frem for selv at slås med det i hundredevis af timer.  Det afhænger i sidste ende af, hvordan man ønsker at bruge sin tid.
Avatar billede Juniormester
03. april 2016 - 07:32 #20
Jeg prøvede alt med bios, som godt kunne se min hand disk,men ikke boote op, desuden læse jeg igår at der også havde været problemer med en usb installer, som havde snavs indbygget, her skulle den download fra fedoras hjemmeside være ok.
Avatar billede bpb Seniormester
03. april 2016 - 11:45 #21
Så er sagen klar:

BIOS kan godt se harddisken, men kan ikke se, at der ligger noget operativsystem på den.

Det tyder på, at Windows er beskadiget, og trænger til at blive repareret, som foreslået af De andre kommentatorer  -  eller geninstalleret, hvilket jo er præcis hvad du er i gang med.

Mine BIOS ideer var altså forkerte.  Det er en god nyhed, for så skulle BIOS nok kunne se din geninstallerede Windows 10.
Avatar billede Juniormester
13. maj 2016 - 04:45 #22
Løsning; Jeg invelerede min pc, betalte 799Kr for ny Windows 10 HOME, min nøgle ligge nu på bundkort, da jeg købte den med 8.1, jeg har også lavet en usb windows 10 installer, og i fremtiden vil jeg holde Linux, Free BSD, UNIX på en Lille byg selv på jeg må igang med.