Avatar billede Engholmeren Nybegynder
11. maj 2016 - 13:17 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Æ, Ø og Å i XML

Vi står med et problem på vores hjemmeside. Vi har et spørgeskema der er programmeret i XML. I det kan vi ikke skrive bogstaver som Æ Ø og Å. Som jeg kan forstå på nettet, er det umuligt at skrive disse bogstaver i XML. Til gengæld finder jeg løsninger der involverer at ændre filen til UFT-8 format. Hvordan gør man dette? Vi har prøvet nogle ting vi har fundet på nettet, men intet fungerer. Håber der er en der kan hjælpe derude!
Avatar billede softspot Forsker
11. maj 2016 - 14:23 #1
Det er korrekt at XML'en skal genereres i et format som kan håndtere Æ,Ø ogÅ, hvilket bla. UTF-8 kan.

Alt afhængig af, hvordan den XML genereres er der forskellige ting man skal gøre.

Er det f.eks. en fil på serveren, skal der dels lægges en header i XML-filen, som angiver, at den er encoded med UTF-8, dels skal filen gemmes encoded i UTF-8.

XML-headeren indsættes ved at tilføje denne linje i toppen af XML-filen (der må kun være én af disse i dokumentet og det SKAL være den første linje!):

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

Dernæst skal dokumentet gemmes encoded i UTF-8 format. Dette gøres, i notepad (Windows), ved, at vælge "Gem som" i "Filer"-menuen og derefter vælge "Encoding": "UTF-8" (det er en drop down i bunden af gem-dialogen, ved siden af gem-knappen).
Avatar billede Engholmeren Nybegynder
12. maj 2016 - 00:11 #2
Tak tak !
Koden indeholdte allerede <?xml version="1.0" encoding="utf-8"?> , men det med at man skulle gemme den igen som UTF-8 format havde jeg overset. Tak for hjælpen !
Avatar billede softspot Forsker
12. maj 2016 - 00:34 #3
Velbekomme :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
29. maj 2016 - 04:17 #4
Bemaerk at ingen angivelse af encoding og ingen BOM betyder encoding UTF-8.