Avatar billede BentTh Juniormester
31. maj 2016 - 13:11 Der er 17 kommentarer

gruppevis sammentælling af bestemt celleområde

I ark ?prisberegning? er i kolonne B indtastet et tal. I nogle liner ?1?, andre ?2?, o.s.v. I cellerne R11 til AF69 kan være en udregnet en pris. I ark ?tilbudslisten? ønskes udskrevet en delsum for gr. 1 (kolonne R-AF, en for kol. AG-AZ, osv.) , en anden for gr.2, (kolonne R-AF, en for kol. AG-AZ, osv.) ., priser ud for nummererede linier.
Problemet er altså ikke at opsamle priserne for gruppe ?1? for en enkelt kolonne, men for flere ad gangen.
Følgende formel giver korrekt pris for gr. 1, sammentællingskolonne kolonne er i dette tilfælde kun for en enkelt kolonne, nemlig "P" :
=SUM.HVIS(prisberegning!B$11:B$71;"1";prisberegning!P$11:P$71) , men ændringen til flere kolonner - ?prisberegning!P$11:Q$71? - går bare ikke.
Hvordan kan problemet løses?
Avatar billede natkatten Mester
31. maj 2016 - 14:15 #1
Du kan benytte SUM.HVISER i versioner fra Excel 2007 og frem. Her kan du benytte flere kriterier, således både for kolonne P$11:P$71 og Q$11:Q$71.
Avatar billede jkrons Professor
31. maj 2016 - 14:18 #2
Du kan lave en formel for hver kolonne, som du så adderer til sidst. Du kan også prøve med denne formel

=SUMPRODUKT((prisberegningerB11:B711)*(prisberegning!P11:Q71))
Avatar billede jkrons Professor
31. maj 2016 - 14:20 #3
Der skal udråbstegn mellem prisberegninger og B111 også i den første parentes. g jeg manglede lige et lighedstegn. Altså

=SUMPRODUKT((prisberegninger!B11:B71=1)*(prisberegning!P11:Q71))
Avatar billede BentTh Juniormester
31. maj 2016 - 15:58 #4
Næe, det går ikke.
Jeg skal prøve at tydeliggøre.:
Kolonne
B                    P    Q    R    S    T    U
1                    12  15  17  19  18  21  (=102)
2                    10  19  21  14  16  19
3                    11  11  12  14  19  21
1                    19  17  13  10  21  38  (=118)

(sumtotal for gruppebetegnelse 1: 220)
I kolonne B indtastes et tal mellem 1 og 20
I kol. P-U er udregnet priser pr enhed, beregnet på basis af oplysninger fra andre ark.
I tilbudslisten bliver resultatet:

1  emne 1        220  (opsummering af linier ?1?)
2  emne 2            ?  (opsummering af alle linier  ?2?)
3  emne 3            ?
Jeg kan ikke nøjes med at lave en sammentælling af alt på linien og derefter
sammenlægge alle linier "1" ? den formel har jeg, men det en delsum for kol. P-U,
gruppe "1", derefter laver jeg (måske) en delsum for V-Z, AA-AK, o.s.v.
Tilsvarede for øvrige grupper, op til 20
Bent Th.
Avatar billede anedi Ekspert
31. maj 2016 - 16:15 #5
Prøv denne matrixformel:

=sum(hvis(B11:B71=1;P11:U71;""))

Udtrykket evalueres ved at stille dig i cellen og trykke Ctrl+Shift+Enter

Vh
Anedi
Avatar billede BentTh Juniormester
31. maj 2016 - 17:21 #6
Den går ikke -
Bemærk, at formlen skal stå i et andet ark, nemlig "tilbudslisten", og hente oplysningerne i ark "prisberegning".
Følgende formel akkumulerer godt nok summerne i prisberegning kol P, når tallet er "1" i kol B  D.v.s.: 12+19=31
=SUM.HVIS(prisberegning!B$11:B$71;"1";prisberegning!P$11:P$71)
men resultatet skulle gerne være 220, men det bevirker følgende formel mod forventning ikke:
=SUM.HVIS(prisberegning!B$11:B$71;"1";prisberegning!P$11:U$71)
mvh
Bent Th
Avatar billede natkatten Mester
31. maj 2016 - 17:53 #7
JKRONS formel med SUMPRODUKT burde for mig at se virke. Ud fra din forrige mail skal den blot ændres til:

=SUMPRODUKT((prisberegning!B12:B77=1)*(prisberegning!P12:U77))
Avatar billede BentTh Juniormester
31. maj 2016 - 19:05 #8
Næe, formlen er ikke rigtig.
1/  tallene skal ikke skal ikke multipliceres, men akkumuleres.
2/  kun tal i et bestemt celleområde skal akkumuleres i rækker hvor der i kolonne B står et 1-tal.
Hvis der i kolonne B står et 2-tal, skal tallene i samme række(r) i celleområde P11:U71 sammentælles og udskrives i tilbudslisten som en samlet delsum.

Kolonne
B ..................      P  .  Q  .  R  .  S  .  T .  U
1  (række 11) 12  15  17  19  18  21  (=102)
2  (række 12) 10  19  21  14  16  19
3  (række 13) 11  11  12  14  19  21
1  (række 14) 19  17  13  10  21  38  (=118)

mvh BentTh
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. maj 2016 - 19:57 #9
Med dine data i B1:B4 og P1:U4 så prøv denne matrixformel:

=SUM(IF(prisberegning!B1:B4=1;prisberegning!P1:U4))

Husk at holde Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
31. maj 2016 - 20:59 #10
Beklager at jeg først nu læser hvad natkatten skrev.
Med samme områder giver formlerne i #7 og #9 selvfølgelig det samme.
Avatar billede BentTh Juniormester
31. maj 2016 - 22:17 #11
Beklager - det virker ikke.
Formlen, som står i "ark2" tilbudslisten og læser i "ark 1" prisberegning:
=SUM.HVIS(prisberegning!B$11:B$71;"1";prisberegning!P$11:U$71)
formlen opsamler resultaterne i kolonne P for alle "1"-linier, hvor der står et 1-tal i kolonne B, men skulle også opsamle "1"-resultaterne i kolonnerne Q, R,S, T og U
mvh  Bent Th
Avatar billede jkrons Professor
31. maj 2016 - 23:24 #12
Den formel, jeg han angivet samler op for alle 1-talleri kolonne b  for alle kolonner fra P til og med Q. Skal du have flere kolonner med, kan du ændre det. Men du skal have en formel for hvert forskelligt tal i kolonne B.

Forelen giver således 220 for alle de, hvor der står 1 i B kolonnen og hvis du retter formlen til B12:B77=2 bliver resultatet 99.

Trods gangetegnet i formlen, er der intet der multipliceres; det er bare måden SUMPRODUKT bruges på her, der fordrer at indholdet af de indre parentesers *sandhedsværdi* gange med hinanden,
Avatar billede BentTh Juniormester
01. juni 2016 - 12:08 #13
Tak for tilbagemeldingen jkrons.
Jeg har oprettet et nyt regneark med tal fra dette noget forenklede eksempel overfor.
Og der virker din foreslåede formel fint, også når man laver flere delpriser, men jeg får i mit program fejl, bla. #VÆRDI!
Umiddelbart kan jeg ikke se fejlen, men det må jeg arbejde videre med.
Jeg vender tilbage med resultatet. Hvordan er det nu, er pointgivning udgået, eller ?
mvh  Bent Th
Avatar billede jkrons Professor
01. juni 2016 - 22:32 #14
Det med point må du ikke spørge mg om. JUeg er lige vendt tilbage til Eksperten efter lang tids fravær.
Avatar billede BentTh Juniormester
03. juni 2016 - 22:22 #15
jkrons, du er godt inde i problematikken.
Egentlig skulle jeg rejse det som et nyt spørgsmål - men jeg anser ikke sandsynligheden for en løsning af problemet særlig stor.
Problemer er: Kan man indsætte en variabel for kolonne start og slut?
I en udregning omfatter delpris 1 eksempelvis kolonnerne P:U, delpris 2 eksempelvis V:AC, osv..  I næste udregning omfatter delpriserne andre kolonner. Der er flere brugere af programmet.
En umulig opgave, ikke?
vh
Bent Th
Avatar billede jkrons Professor
05. juni 2016 - 00:12 #16
Ikke helt, men det kræver en omvej. I det ark, hvor formlen skal være, skal du have 3 hjælpeceller. I den ene skal der stå navnet på arket med data, i dit tilfælde "prisberegninger" (uden anførseles tegn. I de to andre skal stå hhv første og sidste celle, der skal medi beregningen. I dit tilfælde P11 og U71. I mit tilfælde har jeg anbragt arknavnet i D1, Første celle i E1 og sidste celle i F1. Brug nu denne formel

=SUMPRODUKT(('Ark1'!B11:B71=1)*(INDIREKTE(D1&E1):INDIREKTE(D1&F1)))

Skal du have et andet område, fx Q11 til X71, skriver du bare disse referencer i E1 og F1, så skulle det gerne virke.
Avatar billede jkrons Professor
06. juni 2016 - 00:19 #17
Jeg skal nok lige tilføje, at der i D1 skal stå Ark1! og så skal du selvfølgelige rette til Prisberegninger i stedet for Ark1.