Avatar billede lordnelson Seniormester
03. juli 2016 - 09:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprydning i Autonum tabel

Hej
Hvordan kan jeg få ryddet op i en tabel med auto nummer , altså har lavet nogle poster, slettet dem igen vil gerne have autonumering starter efter det sidste nummer , kan i MSSQL , men ikke i MYSQL - kan ikke lige se hvor nemlig
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. juli 2016 - 10:04 #1
http://stackoverflow.com/questions/8161788/how-do-i-change-the-auto-increment-counter-in-mysql
ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT=310;
og
select MAX(col)

så sammensat noget i denne stil
(utested)
ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT=( SELECT MAX(id) );
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
03. juli 2016 - 10:18 #2
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.7/en/example-maximum-column.html
og så mangler der selvføgelig tabel i max

ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT=( SELECT MAX(id) FROM tbl );
Avatar billede lordnelson Seniormester
03. juli 2016 - 10:46 #3
Thx
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2016 - 02:03 #4
Jeg formoder at det skal vaere:

ALTER TABLE tbl AUTO_INCREMENT=( SELECT MAX(id)+1 FROM tbl )

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2016 - 02:05 #5
Og generelt er jeg skeptisk overfor hele ideen.

Man boer kun bruge auto increment, naar man ikke har nogen specielle preferancer med hensyn til vaerdier, men kun har brug for unikke (og evt. stigende) vaerdier.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. juli 2016 - 04:46 #6
#4
ja en tanke fisk, at +1 ikke kom med
max(id) finder jo det højeste id, og næste ledige er selvføgelig max +1
Avatar billede lordnelson Seniormester
04. juli 2016 - 09:02 #7
Yes snød lidt , ændrede bare til ikke auto , og tilbage igen , grunden til jeg skulle dette arne var fordi der blev kørt nogle test , og da' test var forbi , ville jeg som bare nulstille det hele