Avatar billede nottelmann Novice
03. august 2016 - 08:02 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Fryser efter opdatering

Har netop (i nat) opdateret min pc med den sidste Windows opdatering, herefter fryser den blot jeg trykke på et ikon på proces-linien, selv Windows ikonet, så jeg kan ikke gå i indstillinger og fortryde min sidste opdatering.

Køre SSD harddisk og det er den nye Windows ver. der er tale om....
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 08:18 #1
Prøv at tvinge den til at slukke (5 sek. på Power-knappen) og start op igen.
Windows er som regel ret hårdfør, så lad høre hvad den siger til det.
Avatar billede nottelmann Novice
03. august 2016 - 08:29 #2
Det er prøvet 5-6 gange og jeg endda prøvet at fjerne batteriet...., men hjælper ikke.
Dog er det lykkes mig at starte Edge op og begyndt rundvisning i det nye, men herefter fryser den igen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 08:33 #3
Først: Edge er ikke moden til generel brug endnu. Internet Explorer er stadig "sikker havn".

Når det lykkes at starte PC'en op, har du så prøvet at lade den stå lidt, for at se om den også kører fast på egen hånd, eller om det kun er når du bruger den aktivt?
Avatar billede nottelmann Novice
03. august 2016 - 08:37 #4
Den har fået lov at stå ca. 45 efter opstart og HD lampen blinker ikke mere :-)
Herefter prøver et af ikonerne og så fryser den
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 08:55 #5
Ikke let at fejlsøge på... er det en opdatering af Windows 10, eller er det en opgradering fra f.eks. Windows 7 til Windows 10, der giver problemerne her?
Avatar billede nottelmann Novice
03. august 2016 - 09:56 #6
Det er den ny opdatering af Windows 10, så ja ikke let at fejlsøge på
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 16:23 #7
Tak for info.

Jeg har i dag forsøgt at opdatere min pc, men den siger den er up to date, og jeg kan ikke se den nye opdatering i listen med opdateringer. Måske den er tilbagetrukket på grund af fejl? Jeg har som sikkerhed lavet et image hvis den tvangsopdaterer computeren.

Du har ikke et image at rulle tilbage på vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 16:33 #8
Eller et Windows installations medie du kan køre en systemgendannelse fra?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 16:40 #9
Kan du nå at trykke [Win+R] og skrive "winver"?
Gammel version hedder 1511, ny er 1607.
Avatar billede nopsen Ekspert
03. august 2016 - 17:18 #10
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 17:21 #11
Der er en tilsvarende debat på HWT.dk men for mit eget vedkommende er den første opdatering af min "gamer-spand" gået helt begivenhedsløst.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 17:24 #12
Typisk. Hvorfor pokker tjekker de ikke softwaren før den frigives??
Og hvorfor skal brugernes indstillinger nulstilles ved en opdatering??
Ved den sidste store opdatering var jeg nødt til at fjerne de apps jeg ikke ville have fra Windows 10 (dem jeg kunne fjerne). Synes det er for dårligt at de nulstiller de indstillinger man selv har lavet. :-(
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 17:25 #13
#11 Håber det holder så :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 18:24 #14
Jeg er ikke i tvivl om at det "holder" - det er umiddelbart i forlængelse af første genstart, at brugerne oplever problemerne. Så vidt jeg kan se, er det synligt ved at den nulstiller en række brugervalg. Jeg er lige nu i gang med at hente opdateringen til denne laptop, så ser vi hvordan det går.
...og Microsoft kommenterer ikke og vi ved derfor heller ikke om de allerede er i gang med at rette op på noget. Ikke heldigt, når de gennemtvinger opdateringerne, men vi må jo vente og se hvad der dukker op fra Redmond.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 18:29 #15
#14 Ja det må vi. Selvom jeg prøver at søge efter opdateringen, får jeg bare besked om min pc er "up to date". Ved ikke om det er mine bruger indstilinger og mangel på preinstallerede apps der gør at jeg ikke får "tilbuddet"?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. august 2016 - 18:33 #16
Mystisk. Din Windows Update burde svare med "Funktionsopdatering til Windows 10, version 1607"?

Men igen, det er måske godt nok. Som jeg læser de forskellige bulletiner, stikker Microsoft hovedet i busken lige nu, så der pt. ikke er nogen farbar vej for de brugere, der allerede ER ramt, idet problemet også er der ved genstart i Safe Mode.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 18:37 #17
Tak for info CRKrogh :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
03. august 2016 - 19:01 #18
for at undgå fejlbehæftede opdateringer, hvilket desværre sker jævnligt, venter jeg altid mindst 14 dage efter den første tirsdag hver måned med at hente dem manuelt.
på den måde når man som regel at blive advaret på diverse it sites.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2016 - 19:03 #19
#18 Ja det kan man i de tidligere versioner af Windows, men desværre ikke i Windows 10.

Har du en løsning til at udsætte disse opdateringer i Windows 10 er jeg lutter øre :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
03. august 2016 - 19:05 #20
ups det var jeg ikke klar over, kører selv win 10. beklager :-)
Avatar billede nopsen Ekspert
03. august 2016 - 19:05 #21
mente slf win 7
Avatar billede jenscarlo Juniormester
03. august 2016 - 20:59 #22
Jeg fik heller ikke opdateringen på opdate,så jeg klikkede på linket under ,Ledder du efter oplysninger om den nyeste opdatering,så fik jeg mulighed for at hente den manuelt det gjorde jeg og den kører fuldstændig uden problemer.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
04. august 2016 - 05:44 #23
Det er det nederste link i windows opdate,der er også andre opdateringer-
Avatar billede 220661 Ekspert
04. august 2016 - 08:29 #24
#22 Ja det er korrekt. Læste andetsteds at den automatiske udrulning af opdateringen sendes til de nyeste computere først, så det er derfor jeg ikke får tilbuddet direkte. Jeg har ikke planer om at hente den før tid, men vil lade tiden gå så der måske bliver rettet på den inden :-)
Avatar billede nottelmann Novice
04. august 2016 - 11:02 #25
Jeg har klonet en ældre HDD med Win 10, og undladt at opdatere med den ny ver. af Win 10.

Fik desværre 2 patitioner ud af det, og Win 10 kan man ikke ændre dette i, men det må jeg leve med...

Tak for kommentarer :-)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
04. august 2016 - 15:58 #26
No problem. Husk, du kan i det mindste UDSKYDE opdateringerne i Win10, dog ikke helt afvise dem.
Avatar billede nottelmann Novice
05. august 2016 - 10:58 #27
PS Opdatering er ikke trukket tilbage, jeg kom til at opdatere en anden PC af ældre dato, og der virker det....
Avatar billede 220661 Ekspert
05. august 2016 - 13:18 #28
Det er rigtigt. Har også tvangsopdateret denne pc her. Nu står sen på en større oprydning efter at den har lavet i nyinstallation med alle apps som jeg ikke er interesseret i. Det er et minus ved disse opgraderinger. :-(