Avatar billede Brug for hjælp Praktikant
07. august 2016 - 17:36 Der er 4 kommentarer

Redigere JPG fil

Hej

Jeg har en grafisk fil i JPG format.
Filen skal benyttes som Sidefod i flere Word dokumenter.

Her opstår mit problem.

Den oprindelse JPG fil findes i et bestemt format (F.eks. 12 cm X 4 cm)
I Word dokumenter skal grafikken skaleres ned (F.eks. 6 cm X 2 cm)

Når jeg laver ned skalleringen i f.eks. MS Picture Manager og efterfølgende indsætter den nedskallerede grafik i et Word dokument, har grafikken mistet en del af sin skarphed.

Jeg har fundet ud af, at hvis jeg fortager nedskaleringen direkte i Word, mister grafikken ikke nogen skaphed. Her er problemet blot, at jeg fra Word ikke kan finde ud af at gemme grafikken i det nye format (f.eks. 6 cm X 2 Cm)

Er der nogen som kan hjælpe mig enten med:

- Hvordan gemmer jeg JPG fil direkte fra Word (Incl. nedskaleringen) eller
- Anden måde at fortage nedskalering på, uden det går ud over grafikkens skarphed.

På forhånd tak

.
Avatar billede jakobdo Ekspert
07. august 2016 - 20:28 #1
Kan du ikke bare anvende den store jpg-fil og så nedskalere i word.
Mener word har noget "billede optimering", så du kan trykke på compress, så fylder den ikke så meget.
Men hvad er problemet i billedet er 12x4 og ikke 6x2 ?
Avatar billede Brug for hjælp Praktikant
07. august 2016 - 20:40 #2
1. JPG filen skal sendes til en anden, som skal ligge den i et program. For at sikre at den kommer i denne rigtige størrelse, vil jeg gerne tilpasse størrelsen, som filen har i JPG format.

2. Når jeg skriver at den skal reduceres fra 12X4 til 6X2, er det størrelsen grafikken skal have på de udskrifter som skal bruge filen.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. august 2016 - 22:15 #3
Jeg kender ikke MS Picture Manager.
Det virker unormalt, at grafik bliver uskarp, når den reduceres i størrelse.
Prøv at åbne filen i MS Paint og reducer størrelsen til 50%. Bevarer den så ikke skarpheden?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
07. august 2016 - 22:31 #4
Jeg havde ikke set dit andet indlæg om samme emne.
Hvis MS Paint ikke bevarer skarpheden, send filen til fr@finnrasmus.dk
Så ser jeg, om den egner sig at blive konverteret til vektor-format (skalerbart format).