Avatar billede nolsen89 Juniormester
14. august 2016 - 18:17 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

har et problem med mysqli og æøå

jeg har disse functioner

$con = mysqli_connect('seoboost.no.mysql', 'seoboost_no', 'RP8GtJWy', 'seoboost_no');
mysqli_set_charset($con,"utf8");

function query($query){
    global $con;
    return mysqli_query($con, $query);
}

function confirm($result){
    global $con;
    if(!$result){
        die("QUERY FAILED" . mysqli_error($con));
    }

og de hjalp med og skrive æøå når jeg skulle select from table, men når jeg skal inserte eller update ny row ind i phpmyadmin, så indsætter den bare æ ø Å
hvordan gør jeg sådan at der også står æøå i min phpmyadmin sql table??
Avatar billede arne_v Ekspert
14. august 2016 - 20:40 #1
Det er vel ligegyldigt hvad PHPMyAdmin goer. Du skal sikre dig at din web applikation indsaetter de danske bogstaver korrekt.

Goer den det eller indsaetter den ogsaa HTML entities?
Avatar billede Slater Ekspert
14. august 2016 - 22:36 #2
Nu skal du nok huske at skifte dit database-password, efter du har skrevet det her.
Avatar billede nolsen89 Juniormester
15. august 2016 - 18:55 #3
Tak slater hehe havde tænkt på det, men glemte og ændre det.

Arne_v når jeg validerer min side, på w3c, så registrer den fejl de steder hvor jeg hente æ ø Å fra mysqli.
på hjemmesiden vises der æøå, men åbenbart registrer crawlerne æ ø Å
Avatar billede Zochko Juniormester
28. august 2016 - 20:33 #4
Har du prøvet at bruge mysqli_set_charset('utf8'); under insert og update?
Jeg har iøvrigt haft et lignende problem engang, hvor det var den code editor jeg brugte som ikke gemte mine filer i det rigtig format, hvad for en code editor bruger du?

Hvad med databasen i sig selv, har du tjekket om den står til UTF8?
Avatar billede hanibald Mester
30. august 2016 - 19:15 #5
Måske kan du hente noget her:

http://www.webdok.dk/02Verktojer/tegnset.htm