Avatar billede Louise1985 Mester
15. august 2016 - 13:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

UNION funktion i Access

Hej!

Jeg håber I kan hjælpe mig.

Jeg har 18 forskellige tabeller, som jeg ønsker at forene. Varenummer går igen i alle tabellerne og jeg ønsker blot at lave en query der tager alle tabellerne ind, finder varenumrene og giver mig en unik liste af varenumre (uden dubletter).

Jeg er ingen SQL-haj, men jeg har forsøgt mig med dette script (blot med to tabeller i stedet for 18):

SELECT Varenummer
FROM tbl_BehovMedMinMaxVærdiNetto
UNION
SELECT Varenummer
FROM tbl_CheckArbejdsdage
INTO tbl_TotalVarenumre;

Jeg får en fejl: Der er en syntaksfejl i FROM-sætningen... hvordan laver jeg et script der trækker alle tabeller ind og laver et tabeloutput som jeg kan bruge i excel?

Alle forslag er velkomne!! :)

Pft!

/Louise
Avatar billede arne_v Ekspert
15. august 2016 - 13:39 #1
Maaske:

INSERT INTO tbl_TotalVarenumre
(SELECT Varenummer
FROM tbl_BehovMedMinMaxVærdiNetto
UNION
SELECT Varenummer
FROM tbl_CheckArbejdsdage)
Avatar billede jensen363 Forsker
15. august 2016 - 13:50 #2
Uden at være 100 % sikker, mener jeg ikke du kan benytte UNION JOIN pr den made, men du kan lave din UNION forespørgsel, og så benytte den som basis for efterfølgende forespørgsler
Avatar billede Louise1985 Mester
15. august 2016 - 13:59 #3
Arne_V, det virkede ikke :(
Jensen363 - kan du uddybe din kommentar. Jeg kan sagtens få forespørgslen til at virke uden INTO sætningen - det er med det samme jeg gerne vil have tabel som output at den brokker sig...
Avatar billede Louise1985 Mester
15. august 2016 - 14:08 #4
Ahh, nu forstår jeg! Jensen, dit forslag virkede. Tak for hjælpen!
Avatar billede jensen363 Forsker
15. august 2016 - 14:17 #5
Nåede ikke at svare :-)
Avatar billede terry Ekspert
15. august 2016 - 14:34 #6
Arnes query "almost" works

INSERT INTO tbl_TotalVarenumre
SELECT Varenummer FROM  (SELECT Varenummer  FROM tbl_BehovMedMinMaxVærdiNetto UNION SELECT Varenummer FROM tbl_CheckArbejdsdage)  AS T1