Avatar billede tvc Seniormester
21. august 2016 - 22:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

VBA find unikke i et range og indsæt disse i et andet range

Hej

Jeg har brug for en kode der læser gennem et range med tegn og tal og på baggrund af dette finder unikke enheder.

Jeg har da brug for at vide, hvor mange unikke enheder der er fundet (til brug for tilpasning af område.

Derefter har jeg brug for at de unikke enheder sættes ind i et område.

Håber der er en, der kan hjælpe.
Avatar billede supertekst Ekspert
21. august 2016 - 23:17 #1
Kunne du vise et eksempel på den omtalte struktur?
Avatar billede ebea Ekspert
21. august 2016 - 23:47 #2
Hvis ikke du bruger en VBA løsning, så er det muligt med en Formel, som denne, der returnerer det unikke antal af tal og tegn. Indsæt formlen, der hvor du ønsker antallet returneret, og kopier ned. Husk at det er en Array formel (Ctrl + Shift og Enter). Formlen tager udgangspunkt i, at data er i kolonne A2 til A50 (tilret selv).
{=HVIS.FEJL(INDEKS($A$2:$A$50;SAMMENLIGN(0;TÆL.HVIS($B$1:B1;$A$2:$A$50);0));"")}

Hvis du blot vil tælle antal unikke enheder, kan følgende formel gøre det. Det er også en Array formel (Ctrl + Shift og Enter).

{=SUM(HVIS(A2:A50<>"";1/TÆL.HVIS(A2:A50;A2:A50);0))}
Avatar billede Sitestory Mester
22. august 2016 - 19:29 #3
Til at finde unikke værdier kan du gennemløbe dit range og indsætte værdierne i en collection, hvor du også bruger en nøgle. Nøglen skal være af datatypen String, så måske skal der konverteres. Hvis en dublet tilføjes, vil det udløse en fejl, og derfor skal man først skrive: "On Error Resume Next".

Eksempel på http://sitestory.dk/excel_vba/collections.htm