Avatar billede allan75 Juniormester
03. september 2016 - 16:52 Der er 23 kommentarer

Ekstrem langsom opstart efter udskift af HDD til SSD, Win 10

Efter ny installation til Win 10 x64 med ny SSD er min pc blevet ekstrem langsom til at starte op.
Jeg undrer mig  over, at efter jeg har fået SSD og opgraderet til win 10, er den mega langsom til at tænde for skærmen igen, når den er blevet slukket efter 20min.
El. dvs. lige efter de 20min starter den op med det samme, men hvis der går 25min, går der fra 44sek.til 65sek.  fra jeg flytter på musen til skærmen tænder.
Jeg har taget dvale fra og hd skal først slukkes efter 600min.
Slumring og hybrid slumring er også deaktiveret.
Opstart om morgenen hvor alt har været slukket helt ned, tager det 4min.
Nu har jeg så prøvet at sætte min gamle raptor til. og der tog opstart 2min.
Ved begge kommer der pludselig ikke noget liv i skærmen, før man skal logge ind.
Jeg satte så SSD i igen, og så tændte skærmen med det samme jeg tændte pc, og opstart tog 50sek.
Hva dælen sker der lige?

Når skærmen står standby og blinker i knappen, er det som om at den blinker normalt, og så kommer der lige et kort blink i knappen, som om den prøver at tænde skærmen.
Selve display blinker også lige et splitsekund.
Avatar billede supportsiden Professor
03. september 2016 - 21:39 #1
Hvilket fabrikat er SSD ?

Til mange SSD findes der et utility program, prøv at installere/køre det. Ofte er der en tunings fuktion der.
Du kan også checke med Minitool (som er nævnt andeststeds her)
Klik på hver partition og vælg "Align Partiton"
Avatar billede allan75 Juniormester
03. september 2016 - 22:11 #2
Det er sån en her.
Samsung 850 EVO MZ-75E250
Kan det findes på Samsungs hjemmeside, det der tunings funktion?
Jeg undrer mig bare over hvorfor skærmens standby knap også står og blinker så mærkeligt?
Avatar billede supportsiden Professor
03. september 2016 - 22:30 #3
Ja, det hedder Samsung Magician
http://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools.html
Det er vigtigt at partitioner er aligned, så på med Minitool også
Du skal måske også kigge på din skærmdriver. Hent den fra producentens hjemmeside.
Kør et scan for malware med Malwarebytes
Free version er fint, du kan afinstallere det bagefter
https://www.malwarebytes.com/mwb-download/
Avatar billede poko1 Ekspert
03. september 2016 - 23:16 #4
Fulgte der ikke en DVD Med? Hvor der både er et Migation program og et tune up program Jeg har ind til nu købt 3 Samsung 850 EVO MZ-75E250 og hver gang fulgte den med!
https://billedeupload.dk/images/RUz68.jpg
Avatar billede allan75 Juniormester
04. september 2016 - 03:58 #5
Nu er alle diske  aligned, den er sat op til SSD disk, da den åbenbart var sat op til alm. HDD.
Grafikdriver er opdateret
Men det har ikke hjulpet, tværtimod, opstart over 6min.
Vækkelse fra standby over 1,5min.
Ved opstart, efter at have ventet 6min, og skærmen stadig ikke var tændt, prøvede jeg at indtaste password, og da den så var kommet ind, tændte skærmen, så jeg tror hverken at det er et windows el. HDD problem?
Nu får jeg så ikke tid til at rode med det før onsdag igen.
Kunne det tænkes at det er et grafikkort problem, hvor den ikke sender signalet om at tænde skærmen videre?
Jeg vil prøve at komme ind i pc med teamViewer, og tjekke om det er muligt, uden skærmen tænder.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2016 - 06:59 #6
Bruger du begge udgange på dit skærmkort?
På min stationær her har jeg indstillet i Windows hvilken der er min hoved skærm, men hardwaren vil have at den skal forsøge at starte op på dvi stikket før vga. Det tager hos mig her ca 15 sekunder længere end hvis dvi stik ikke er monteret.
Bruger selv Samsung EVO 850 diske. På denne pc her en 120 gb til systemet og en alm sata HDD til private filer.
Synes det er en god ide med at finde en anden skærmdriver.
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2016 - 07:49 #7
Alt efter processor og bundkort burde en SSD Disk kunne starte op på mindre end 30 sec. min Samsung starter op på 22 sec. så hvis du ikke har slettet din Backup på den alm.HDD Disk ville jeg prøve at lave en Clean install !
Ps. Hvis du kommer til at mangle drivere så fortæl lige hvilken Pc: ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2016 - 08:02 #8
I Magician programmet under "Disc Drive" under system information, står AHCI som aktiveret? og i interface som sata 3?  og evt optimazation som "maximum reliability?
Avatar billede Slettet bruger
04. september 2016 - 09:06 #9
Jeg er enig i, at det bedste kan være en clean install. Men prøv først at checke disken med programmet "Hard disk Sentinel" man behøver ikke at købe det for at prøve det. http://www.hdsentinel.com/
Avatar billede poko1 Ekspert
04. september 2016 - 10:11 #10
Inden jeg lavede en ren installation tog det over 30-35 sec. at starte min nye SSD op som jeg ellers var vildt benovet over!
Avatar billede supportsiden Professor
04. september 2016 - 12:32 #11
Glem nu ikke at checke for malware !
En rigtig god ide, er at trevle Event logs igennem. Der burde du kunne se hvis der er noget der svigter under opstart/kørsel.
Hvad med et ny skærmkabel ?
Avatar billede 220661 Ekspert
04. september 2016 - 15:27 #12
Jeg læser det nu som værende en nyinstallation?
"Efter ny installation til Win 10 x64 med ny SSD er min pc blevet ekstrem langsom til at starte op."
Men den kan jo selvfølgelig have fejlet??
Avatar billede allan75 Juniormester
05. september 2016 - 20:08 #13
Det var en ny installation, fra win 8.1
Der er tjekket for malvare.
Jeg bruger kun en skærm, dog har kortet 2 dvi udgange, men dem har jeg prøvet at skifte rundt på uden forskel.
Jeg prøvede i morges at starte pc op, efter 5min prøvede jeg fra en bærbar at logge ind via teamviewer, og det var ikke noget problem, skærmen var stadig ikke tændt.
Først da der var gået 8-9min tændte skærmen.

grafikkort er en Nvidia 8800 GTS
Bundkort Asus sabertooth p67 med en I5 cpu.
Avatar billede Zochko Juniormester
05. september 2016 - 22:17 #14
Jeg har selv haft store problemer med Windows 10 - hurtig start op. ironisk nok :)
Efter jeg deaktiverede den feature har jeg opstart på omkring 10 - 20 sekunder med samme ssd som dig, i5, 8GB ram, GTX 760.

Jeg har fundet et billede hvor du kan se den feature som du kan prøve at deaktivere:
http://cdn1.expertreviews.co.uk/sites/expertreviews/files/2015/08/3_windows_10_power_button_settings_0.png?itok=4kg3RmCJ

Hvis det ikke virker er der også kendte problemer med ULPS - Ultra Low Power States som sætter dit grafikkort i energy besparende tilstand.

http://windowsreport.com/slow-boot-time-windows-10-ssd/

Håber det hjælper dig videre :)
Avatar billede allan75 Juniormester
07. september 2016 - 18:54 #15
Zochko: De ting som på dit førstelink, jeg kunne prøve at deaktivere, kan jeg slet ikke finde.
Jo hibernate, som det eneste.
Fast startup kan jeg ikke finde, min strømstyring ser slet heller ikke sådan ud.
Om det muligvis ser anderleders ud på en laptop ved jeg så ikke.
Enable ULPS kan jeg ikke finde i regedit.
Den har søgt i over 4 timer.
Selv når jeg har prøvet at kigge i den "mappe" som man lige kan ane linket til på billedet, så ligger der ikke noget med ULPS.
Hedder det muligvis noget andet på en dansk version?
Avatar billede Zochko Juniormester
07. september 2016 - 19:17 #16
Okay kan godt se det er lidt kryptisk i windows 10 :)

1. Højreklik på startmenuen nederst i venstre hjørne.
2. Klik på strømstyring
3. I venstre side tryk vælg hvad der skal ske når låget lukkes.
4. Øverst er der et link til "rediger indstillinger som ikke er tilgængelige i øjeblikket"
5. Nu er der nederst på siden kommet en ekstra "dropdown" (lukkeindstillinger)
6. Fjern fluebenet i "Aktiver hurtigt start
Avatar billede Zochko Juniormester
07. september 2016 - 19:37 #17
Beklager rigtig meget jeg har ledt dig på vildspor med ULPS, har lige læst det kun gælder for AMD grafikkort.
Ved nærmere eftertanke har du tjekket om din bios er up to date?

Kan du sende nummeret på din pc? står som regel i bunden af bærbare computere.
Avatar billede allan75 Juniormester
07. september 2016 - 20:20 #18
Det er jo ikke en bærbar pc ;-)
Jeg kan godt få rediger indstillinger som ikke er tilgængelige i øjeblikket frem.
Men der er kun slumre og lås som mulighed under lukkeindstillinger.
Det er den nyeste bios der findes til bundkortet. som dog er fra 2011, men stadig understøtter SSD HDD
Avatar billede Zochko Juniormester
07. september 2016 - 20:41 #19
Ohh ;) Det lyder virkelig mærkeligt hmm.
Nå men kan du så finde den i regedit?

søg -> regedit -> i regedit øverst til venstre rediger -> søg -> hiberbootenabled
Avatar billede allan75 Juniormester
08. september 2016 - 11:52 #20
Det hjalp så heller ikke.
Men hvorfor kan jeg logge ind i pc med teamviewer uden at skærmen tænder?
Det har jeg aldrig oplevet før.
Avatar billede allan75 Juniormester
15. september 2016 - 23:44 #21
Problem løst med en anden skærm.
Avatar billede Clark B Bell Praktikant
11. januar 2018 - 11:06 #22
Interesting post! I really amazed to read the great information. You have shared best quality stuff in the content of the post. thank you so much for such an awesome blog post!

Also <a href="https://www.downloadvidmate.com/vidmate-for-pc-free-download/">download vidmate for pc</a>
Avatar billede Clark B Bell Praktikant
11. januar 2018 - 11:07 #23
Hey there check out my website https://stuffroots.com