Avatar billede lineriber Praktikant
07. september 2016 - 12:53 Der er 3 kommentarer

Sammenlign 2 lister i excel vha VBA programmering

Hej Eksperter

Jeg laver et udtræk til excel fra vores ERP system hver dag, der viser et statisk overblik over alle medarbejdere og bla. deres afdeling (ca 1.000 linier per liste). I denne forbindelse har jeg brug for at lave en sammenligning af dagens liste med gårsdagens liste for at finde ændringer I afdeling samt nye og fratrådte medarbejdere.

De 2 lister indeholder hver 5 kolonner, i nedenstående rækkefølge:
- Medarbejdernr.
- Medarbejder navn
- Afdeling
- Medarbejder type
- Start dato

Jeg forestiller mig at resultatet at VBA koden skal være en fane i excel med en liste med alle de medarbejdere der er sket ændringer på, dvs. der hvor de 2 lister er forskellige.
OBS: dagens liste kan indeholde både flere linier (nye medarbejdere) og færre linjer (fratrådte medarbejdere).
- Medarbejdernr.
- Medarbejder navn
- Afdeling
- Medarbejder type
- Dato for ændring (det kunne være henvisning til en dato I en specifik celle) = ny start dato

Jeg vil dermed kunne tilføje disse linier som VBA koden danner, i gårsdagens udtræk og dermed få en liste der indeholde historik på alle medarbejdere.
Er der nogen der kan hjælpe med sådan en VBA kode? Meget gerne med forklaring på hvad det er der sker, så jeg har mulighed for at lave smårettelser, fx hvis der kommer en kolonne mere på i mine lister.

Mvh
Line
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
07. september 2016 - 13:58 #1
Hej Line

Jeg er ny her på "Eksperten" men velbevandret i Excel og VBA. Plejer denne type hjælp at være uden beregning? Jeg vil sagtens kunne programmere en VBA-kode, der løser din opgave, men tidsmæssigt mener jeg, at opgaven ligger i en kategori, hvor jeg ikke "får lov" til at gøre det pro bono.

Mvh Max
Avatar billede lineriber Praktikant
07. september 2016 - 14:39 #2
Hej Max

Jeg har ihvertfald ikke mulighed for at betale for det, desværre.
Men hvis mit ønske er så tidsmæssigt omfattende, så er det sådan det er, og jeg må leve med en mere manuel løsning og den VBA programmering jeg selv kan finde ud af ;-)

Mvh
Line
Avatar billede Max_P_Larsen Seniormester
07. september 2016 - 14:54 #3
Hej Line

Ja, enten det, eller du kan håbe/vente på en anden, der kan bruge tiden på at hjælpe dig uden honorering.

Mvh Max