Avatar billede Jensen Praktikant
11. september 2016 - 14:10 Der er 5 kommentarer

fejl på side efter at Uno euro opgradet til PHP 7.0, er der en der kan hjælpe???

Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mysql_connect() in /var/www/xn--schferhunden-8cb.dk/public_html/maincore.php:255 Stack trace: #0 /var/www/xn--schferhunden-8cb.dk/public_html/maincore.php(51): dbconnect('mysql11.unoeuro...', 'schaeferhun_dk0', 'XXXXX', 'schaeferhunden_...') #1 /var/www/xn--schferhunden-8cb.dk/public_html/index.php(18): require_once('/var/www/xn--sc...') #2 {main} thrown in /var/www/xn--schferhunden-8cb.dk/public_html/maincore.php on line 255
Avatar billede Slater Ekspert
11. september 2016 - 14:16 #1
Det er den sædvanlige igen. Har været tonsvis af spørgsmål om det herinde.

Mysql-extension har været forældet længe nu, og den er endelig blevet fjernet helt i PHP 7. Du er nødt til at skrive alting om til at bruge Mysqli eller PDO i stedet. Mysqli er nemmest, de fleste af funktionerne hedder det samme, bare med et "i" på.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
11. september 2016 - 14:36 #2
>Det er den sædvanlige igen. Har været tonsvis af spørgsmål om det herinde.
ja, desværrer, nu har det kun været meldt ud i 5 år at man fjerner det gamle API
men det kræver man kigger i documentationen http://php.net/
eks http://php.net/mysql_connect

spm var også oppe i http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012488
en hurtig løsning kunne være http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1012488?k=8231155

personlig vil jeg anbefale PDO, men det vil være et størrer arbejde
Avatar billede arne_v Ekspert
11. september 2016 - 17:32 #3
mysqli og pdo extensions kom med PHP 5.0 i 2004
mysqli extension fremfor mysql extension er blevet anbefalet her paa eksperten.dk siden 2010
mysql extension er blevet fraraadet her paa eksperten.dk siden 2012
mysql extension blev formelt deprecated i PHP 5.5 i 2013
Avatar billede nemlig Professor
11. september 2016 - 18:50 #4
Unoeuro tilbyder en løsning, så man midlertidigt kan være kørende. Det sker ved at rulle tilbage til PHP 5.6.

Tilføj følgende linje i din .htaccess fil eller opret en .htaccess fil følgende indhold:

AddType application/x-httpd-php-old .php

Så vil din side være oppe at køre igen, men det er på lånt tid. Du bør, som de øvrige nævner, omskrive din kode snarest muligt.
Avatar billede Mogens Raeder Praktikant
15. september 2016 - 15:58 #5
Hej
Jeg har haft det samme problem !!!

Løsningen hos mine 3 site's hos unoeuro var at rette i configuration.php

public $dbtype = 'mysql';    ->      public $dbtype = 'mysqli';

og så kommer det der rettede fejlen (fjern kolon fra hostname)

public $host = 'mysql99.unoeuro.com:';  -> public $host = 'mysql99.unoeuro.com';

Kan i se forskellen ??? det kan være svært at få øje på det lille kolon til sidst