Avatar billede Daffodil Professor
14. september 2016 - 14:01 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opdatere et regneark via en makro fra andet regneark.

Har kastet mig ud i VBA verdenen og lært en masse via spørgsmål og svar her på siden, men jeg er stødt ind i et mindre problem som driller. Jeg har behov for at overskrive nogle adresser i en Excel mappe via en makro der henter data i en anden Excel mappe.

I data Excel mappen er der tre kolonner, hvor søgekriteriet er i kolonne A og data i kolonne B og C. Data fra kolonne B og C skal overføres til den anden Excel mappe.

I destinations Excel mappen er der 7 kolonner hvor søgekriteriet findes i kolonne B og destinationsfelterne er i kolonnerne F og G

Begge Excel mapper har overskrifter. Excel mappen der skal rettes er på over 50000 linjer og der er ca. 100 udsøgningskriterier.
Avatar billede excelent Ekspert
15. september 2016 - 19:39 #1
Prøv test på en kopi :

Sub xOpslag()

Set wb_data = Workbooks("Data_Fil.xlsm").Sheets("Ark1")
Set wb_dest = Workbooks("Dest_Fil.xlsm").Sheets("Ark1")
dest_rk = wb_dest.Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
kilde_rk = wb_dest.Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row

For Each c In wb_dest.Range("B2:B" & dest_rk)
  c.Offset(0, 4) = Application.VLookup(c, wb_data.Range("A1:C" & kilde_rk), 2, False)
  c.Offset(0, 5) = Application.VLookup(c, wb_data.Range("A1:C" & kilde_rk), 3, False)
Next

End Sub

Ret navnene i koden på projektmapperne samt evt arknavn til aktuel
Avatar billede Daffodil Professor
16. september 2016 - 07:55 #2
Det virker næsten upåklageligt.

De adresser som ikke skal overskrives bliver erstattet af "#I/T". Den kan jeg simpelthen ikke gennemskue umiddelbart.

Håber det kan klares.
Avatar billede excelent Ekspert
16. september 2016 - 14:47 #3
my bad :-(

Sub xOpslag()

Set wb_data = Workbooks("Data_Fil.xlsm").Sheets("Ark1")
Set wb_dest = Workbooks("Dest_Fil.xlsm").Sheets("Ark1")
dest_rk = wb_dest.Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row
kilde_rk = wb_dest.Cells(Rows.Count, "B").End(xlUp).Row

For Each c In wb_dest.Range("B2:B" & dest_rk)
  x1 = Application.VLookup(c, wb_data.Range("A1:C" & kilde_rk), 2, False)
  x2 = Application.VLookup(c, wb_data.Range("A1:C" & kilde_rk), 3, False)
  If IsError(x1) = False Then c.Offset(0, 4) = x1
  If IsError(x2) = False Then c.Offset(0, 5) = x2
Next

End Sub
Avatar billede Daffodil Professor
16. september 2016 - 21:39 #4
Tak for den elegante løsning. Den kører upåklageligt og klarer ca. 50.000 linjer på små 10 sekunder.
Avatar billede excelent Ekspert
17. september 2016 - 13:47 #5
velbekom