Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
07. oktober 2016 - 14:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Tæl.hvis en kolonne ikke opfylder et kriterium

Hej,

Jeg har behov for at finde en funktion der kan tælle antallet af forekomster i kolonne M, der ikke lever op til et kriterium.

I mit eksempel har jeg en kolonne hvor der står hvilken kommune man kommer fra, og jeg vil gerne finde ud af hvor mange der kommer fra andre steder end Aalborg.

Jeg har forsøgt med =Tæl.hvis(M:M;ikke("Aalborg")) men den returnere værdien nul, hvilket jeg ved er forkert.

Jeg kan selvfølgelig lave en tæl.hvis kolonne M er = "Aalborg", og så trække hele kolonne M fra med en tælv. Men jeg tænkte at den burde kunne løses med en enkelt Tæl.Hvis formel - det bliver mere relevant at have en enkelt formel for det, når jeg skal til at lave nogen mere komplekse tæl.hviser senere hen.

Jeg håber du kan hjælpe mig.

PS: jeg ved desværre ikke hvordan jeg får systemet her, til ikke at formattere min tekst med de der underlige \ \ omkring Aalborg når jeg laver gåsetegn...
Avatar billede anedi Ekspert
07. oktober 2016 - 14:59 #1
=tæl.hvis(M:M;"<>Aalborg")

men på denne måde får du alle tomme celler med også. Gør det derfor kun på det område du har data i.

Vh
Anedi
Avatar billede ebea Ekspert
07. oktober 2016 - 15:58 #2
Du kan bruge denne, hvor du angiver det som skal ekskluderes fra tællingen, i L1 (Aalborg)
Ellers tilpas formel, så søgeord passer med det ønskede.
=SUMPRODUKT(--(M1:M100<>"");--(M1:M100<>L1))
Avatar billede martin_froekjaer Juniormester
17. oktober 2016 - 11:08 #3
Hej Anedi,

Mange tak, havde helt glemt <> i kampens hede, om at få alt til at gå op. Jeg bruger en tæl.hviser, så de andre kriterier løser udfordringen med de tomme celler. Mange tak for hjælpen!