Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 16:09 Der er 26 kommentarer

Computer vil ikke boote fra SSD

Hej alle.

Jeg har netop migrated fra min HDD til SSD (jeg har begge sat ind i min desktop) og vil boote fra min SSD. Det ligner dog, at den ikke vil boote fra min SSD selvom jeg har prøvet at følge alle guides jeg har set:

https://billedeupload.dk/images/QH92E.jpg
https://billedeupload.dk/images/ZRE.jpg

Når jeg i BIOS ved opstart vil sætte min SSD som primær og prøver at sætte den som 1. prioritet og derefter trykke F10 (Save and exit) siger den, at der ikke er noget at gemme og starter op med ovenstående billeder.

What to do?

Tak på forhånd
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 16:21 #1
Har du prøvet at bytte om på kablerne fra bundkortet?
Kan på billede2 se at din gamle disk er disk0, og det mener jeg ikke den skal være
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 16:56 #2
Efter lang og møjsommelig besvær havde vi da ved fælles hjælp fået den til at starte som first  Disk i den tråd du altså bare forlader og starter en ny????
Og p1 er First boot
https://billedeupload.dk/images/wzXEe.jpg
https://billedeupload.dk/images/QdXx6.jpg
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 17:05 #3
#1: Windows skulle opdatere da jeg slukkede computeren. Da den var færdig med at opdatere slukkede den selvfølgelig og jeg opnåede computeren op og skiftede rundt på SATA-kablerne til HDD og SSD'en. Nu skifter den hvert sekund mellem denne gule og sorte skærm. What to do:

http://billedeupload.dk/images/8TYwQ.jpg
http://billedeupload.dk/images/tuBef.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:06 #4
Er det herfra den kommer??
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013425
Kan da godt forstå poko1.
Det er ikke pænt bare at lukke en tråd og starte en ny.
I øvrigt ved jeg ikke om bytning af kabler kan afhjælpe noget. Og slet ikke på en uefi bios som jeg ikke kender noget til.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:11 #5
#3 Jamen du skal jo så bytte kabler tilbage og bruge de vejledninger du får af poko1. Jeg kender ikke noget til UEFI BIOS som jeg før skrev.
Vil dog gerne kigge med for at lære lidt om uefi bios :-)
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 17:15 #6
#2 #3 jeg beklager, hvis jeg træder nogle over tæerne. Det var ikke min intention. Jeg synes bare ikke jeg kom videre ud fra Poko's gode råd og ville derfor høre om der var nogle andre bud til denne del af processen :)
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 17:15 #7
#4 Jeg har bare prøvet det op til flere gange og det kan stadig ikke virke :(
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:21 #8
Jeg er ikke sikker på at jeg vil hjælpe her den var jo oppe at køre indtil opdatering altså var bios endelig på plads! Tråden er ikke engang lukket som værende løst---
Utaknemmelig med det arbejde jeg havde lagt i det får kun små udsnit af skærmbilleder som man skal vende på højkant Og så starter man bare en ny tråd??????
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:26 #9
#8 Kan kun være enig. Har lige kigget tråden igennem.
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 17:29 #10
Undskyld, det var altså ikke min mening at gøre folk kede af det. Jeg er meget taknemmelig for Poko's råd, de har hjulpet mig meget. Jeg ville bare gerne også høre nogle alternativer og det kom ikke rigtig ud af den anden tråd :(
Avatar billede poko1 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:33 #11
Mit sidste indlæg her Du skal køre en reparation fra dit Windows 10 Installations medie!
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 17:42 #13
Så hopper jeg af her.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2016 - 19:16 #14
den korte er - kobl den gamle disk af - hvis du kan boote på ssd, så er den ok, og så retter du bare bios til (den gamle disk skal ikke være primær boot-disk - bootrækkefølgen er ssd, dvd, usb). Hvis den ikke kan boote, så sæt den gamle disk på igen og lav en korrekt overførsel - og så tilbage til "den korte er - kobl" osv.
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 19:38 #15
hej claes, tak for svaret. Jeg vil prøve det af. Tror du det er fint jeg kun tager SATA kablet af fra HDD til motherboard, eller skal SATA kablet fra HDD til strømforsyningen også ud når jeg prøver at boote kun med min SSD i com? (Det er nemlig svært at få mit strømsata kabel i HDD igen) :)
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2016 - 20:01 #16
Det er rigeligt med det ene kabel. Jeg bruger selv kun sata ud når jeg tester diske.
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 20:14 #17
Okay. Jeg har lige hivet min sata kabel ud til HDD. Men computeren viser det som om den stadig er tilsluttet, når jeg tænder computeren igen kun med SSD'en tilsluttet.

https://billedeupload.dk/images/u1qHG.jpg
https://billedeupload.dk/images/l6k2y.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
30. oktober 2016 - 20:27 #18
Der er 2 kabler i en harddisk. Hvis det ene fjernes så skal bios af sig selv frakoble enheden så den ikke optræder i Windows. Gå i bios (efter et kabel er udtaget) og se efter. Den kan ikke være der - og F10 og genstart.
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 21:03 #19
Jeg opdagede, at det var det forkerte SATA kabel jeg havde taget ud. Nu har jeg taget det rigtige ud og genstartet computeren. Den har i 10 min ved opstart set sådan ud:

https://billedeupload.dk/images/nxyKh.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 22:27 #20
Fejlen hos dig er at den mangler noget info om det den skal boote fra. Det ligger på din gamle HDD. Det er derfor den kun kan køre når begge diske er i.

Jeg forstår ikke hvorfor du har brugt 5 dage på at rode med dette.
Du kunne for lang tid siden have været oppe at køre med et nyt system.
Hvorfor har du ikke bare lavet en nyinstallation på ssd drevet fra starten af uden at den gamle disk sad i?
Du skulle jo alligevel slette styresystemet på den gamle disk, for at bruge pladsen der til noget andet.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 22:43 #21
#19 Prøv #11 nu da du kun har ssd drevet i
Avatar billede 220661 Ekspert
30. oktober 2016 - 22:53 #22
Virker en reparation ikke kunne man prøve at reparere master boot record, som jeg tror er gået fløjten.

For at reparere den skal trin 1 til 4 gennemføres her:
http://www.thewindowsclub.com/repair-master-boot-record-mbr-windows
Hvis det ikke løser dit problem vil din ssd ikke komme til at boote  uden du laver om på din installation.
Avatar billede Krudter1993 Novice
30. oktober 2016 - 23:29 #23
Jeg tror selv jeg fandt løsningen ved at se på nogle youtube tutorials. Jeg reklonede fra HDD til SSD og hev HHD ud før første start efter kloning. Nu startede den perfekt og hurtigt. Tror det virker nu :)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. oktober 2016 - 16:11 #24
OK.
Avatar billede claes57 Ekspert
31. oktober 2016 - 16:23 #25
var det ikke også det, jeg skrev i #14?
Avatar billede Krudter1993 Novice
31. oktober 2016 - 17:06 #26
Jep, tak for det Claes og Jer andre! Kunne ikke have gennemført det uden jeres råd :)