Avatar billede lail Forsker
03. november 2016 - 06:29 Der er 10 kommentarer

Antal dage fra på år uden lør søn

Hej

Kan man automatisk udregne feks antal dage fra feks 1-7-2016 til 1-1-2017

Uden lørdag, søn og helligdage.

Ln
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2016 - 08:17 #1
Formodentlig, men vi ved jo ikke noget om hvor det skal laves.
Avatar billede Hestehat Seniormester
03. november 2016 - 08:38 #2
Det kan man sagtens.

Prøv at kigge på excel arket i dette link:

https://drive.google.com/file/d/0B_0cXvZeENI9d21rem8yN19EY2s/view?usp=sharing

Kolonne A er datoen
Kolonne B er dagen repræsenteret som et tal (1 = mandag, 2 = tirsdag osv.)
Og, så har du en sammentælling i E.

Jeg ved ikke hvor meget du kender til excel, men det er til at finde ud af at rette noget til i det, hvis for eksempel dato intervallet skal være anderledes.
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2016 - 08:44 #3
Indsæt denne formel i C1, og hvor du har startdato i A1 og slutdato i B1, og så en liste med helligdages datoer, i D1:D12
=ANTAL.ARBEJDSDAGE(A1;B1;D1:D12)
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2016 - 08:45 #4
Mht. helligdage så kan det være lidt problematisk med de "skæve" kirkehelligdage fordi de ikke falder på samme dato hvert år.

Det har jeg lavet et par skriv om her:
- Dynamics C5: http://blog.systemconnect.dk/?p=160
- Dynamics NAV: http://blog.systemconnect.dk/?p=645

Jeg er klar over det nok næppe er i de to systemer du skal kode det, men algoritmen kan du da bruge (med mindre du foretrækker at kode "første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn" selv :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2016 - 08:47 #5
Er det excel kan man bare bruge ANTAL.ARBEJDSDAGE (i den danske version):

=ANTAL.ARBEJDSDAGE(A2;A3)

Antallet af arbejdsdage mellem start- (2012-10-01) og slutdatoen (2013-03-01)
Avatar billede michael_stim Ekspert
03. november 2016 - 08:48 #6
Nå, glemte at opdatere.
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2016 - 09:06 #7
#4  - dette har vel ikke nogen relevans i spørgsmålet her, da Helligdage som vi regner dem (inklusive såkaldte skæve), er fastsat i de helligdage som regnes med i de årskalendere som vi alle bruger (Almanak).
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2016 - 09:34 #8
#7: Spørgsmålet lød "Antal dage fra på år uden lør søn. Kan man automatisk udregne feks antal dage fra feks 1-7-2016 til 1-1-2017. Uden lørdag, søn og helligdage."

Så eftersom vi har nogle ukendte her: hvad skal det implementeres i. Hvordan skal det implementeres. Skal/kan der bruges opslag i årskalendere/almanaker eller er det teknisk ikke muligt,
...så har jeg meget svær ved at se hvordan du når frem til en konklusion om at det ikke har relevans hvordan man beregner dem uden opslag.

Indtil den oprindelige spørger direkte skriver at en Excel løsning er ok, så er alle svar der involverer Excel potentielt ikke relevante ;-)

Bemærk venligst at mit svar ikke er skrevet som et svar til dig (vi skriver nemlig stort set samtidigt), men er et svar til det oprindelige spørgsmål.
Avatar billede ebea Ekspert
03. november 2016 - 09:53 #9
#8  -  Uden på nogen måde, at ville deltage i en diskussion om det du nævner, så ved jeg ikke rigtig hvor du vil begynde at beregne de antal dage mellem datoer, minus helligdage, uden at have nogen faste datoer at gå ud fra (og dem fastsatte spørgeren). Og så er vi vel derhenne, at det kan Excel udføre, uden problemer, fremfor at bruge manuel tælling fra en kalender (som spørger formentlig også er bekendt med), eller at begynde på andre beregnings modeller!
Så derfor brugte jeg en Excel model.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2016 - 10:28 #10
Personlig kommentar. Fjernet af admin